mijn ex schoonmoeder wil mij als voogd aanduiden van mijn dochter.

enkele jaren terug in de tijd zijn mijn vrouw (nu ex) van elkander gescheiden, onlangs kreeg ik een telefoontje van d'er moeder en die vertelde mij dat zij mij zou aanduiden als voogd van haar dochters (dus ook mijn kind), daar zij vindt dat ik er nog het beste voor kan zorgen, wat houdt dit "gebaar" voor mij in en wat zijn de gevolgen mogelijks voor haar dochter ?

Toegevoegd na 23 uur:
in het frans betekent hetgeen tot wat zij mij wil verkiezen
"un tuteur".....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Volgens mij bedoelt ze, dat mocht je ex-vrouw komen te overlijden, dat jij dan de zorg van de kinderen toegewezen krijgt, en niet je ex-schoonmoeder. Maar ik vraag me af in hoeverre dat niet al automatisch zou gebeuren.
bamibal
13 jaar geleden
Je brengt een beetje een onsamenhangend verhaal, maar het antwoord is niet zo moeilijk. Wat je ex schoonmoeder ook bedenkt, je bent volgens de wet al voogd van je eigen dochter. De voogdij over de dochters van je ex schoonmoeder betekent dus dat je voogd zou worden over je ex vrouw en haar zusters. Iedereen kan wel zoveel zeggen maar daar is toch minimaal en in de eerste plaats jouw toestemming voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak uit je verhaal op dat je schoonmoeder, behalve de moeder van jouw kind (nu je ex) nog minderjarige kinderen heeft.

Volgens mij mag nl alleen de wettelijke vertegenwoordiger van een kind (eigenlijk altijd de ouders) een voogd toewijzen. oma's mogen dat niet!!!

oma mag het wel voor haar evt minderjarige eigen kinderen (de jongere zussen of broers van je ex dus)

En volgens mij is het verder ook iets waar de aangewezene het wel mee eens moet zijn, maw enig overleg van te voren is nuttig. Het is nl geen verplichting voor jou, tenzij jij, bij een overlijden ermee instemt voogd te zijn. Als jij niks tekent kan niemand jou iets aansmeren wat dat betreft, zou een mooie mop zijn, kan de hele straat jou wel aanwijzen.

Ik ben trouwens geen jurist hoor.