Wat zegt de wetgeving over de opzegtermijn van abonnementen?

Ik heb sinds 30 juni 2007 een abonnement op een maandblad (Landleven). Dat jaarabonnement is telkens automatisch verlengd.

Nu wil ik mijn abonnement opzeggen.

Ik dacht dat abonnementen alleen de eerste keer een langere tijd (in dit geval: een jaar) mogen duren zonder tussentijdse opzegmogelijkheid, maar dat ze vanaf de eerste automatische verlenging per maand opzegbaar zijn, ongeacht de contractduur.

De klantenservice vertelt me echter dat deze wet nog niet is ingegaan.

Hoe zit het, wettelijk gezien? Mag ik mijn abonnement met ingang van maart opzeggen (een maand opzegtermijn), of ben ik verplicht mijn jaarabonnement uit te zitten?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

"In november 2010 heeft de Ministerraad het wetsvoorstel van de PvdA bekrachtigd, dat de bedoeling heeft om opzeggen van allerlei soorten abonnementen (onder andere op sportclubs, op kranten en tijdschriften, op boekenclubs en energielevering) gemakkelijker te maken voor de consument.
13 maanden na publicatie in het Staatsblad kan de wet van kracht worden. Omdat het kabinet vaste momenten hanteert voor wetswijzigingen (1 januari en 1 juli) zal de wet niet eerder dan 1 januari 2012 worden ingevoerd. "

http://www.nuv.nl/contenttypes/Artikelen/Artikel2266.aspx

Ik ben bang dat je er dus nog even aan vastzit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merkte zojuist,dat ik het zelfde antwoord gaf,dus het mijne verwijderd en jou een plus voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Als in de algemene voorwaarden van Landleven staat dat u bijv. minimaal 1 maand voor het verstrijken van het jaarabonnement moet opzeggen dan kunt u dat nu doen met als einddatum 30 juni 2011. Een eerdere opzegdatum is niet mogelijk. De nieuwe regels gaan pas per 1 januari 2012 in.

Zeg bij voorkeur schriftelijk op (vaak is dat ook verplicht). Tip: als je vantevoren al weet dat je een blad 1 jaar wilt lezen, zeg dan direct op (met als einddatum 1 jaar na de startdatum) als je het blad voor de eerste keer krijgt. Dan kun je dat nooit vergeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of zet de uiterste opzegdatum in je agenda als reminder. Dan kun je nog beslissen of je het abonnement al dan niet wilt voortzetten.