Hoe zorg je dat je geen orgaandonor bent?

Moet je ergens een document halen om te zeggen dat je geen orgaandonor wilt zijn? Want laatst was een meisje die ik ken overleden in een auto-ongeval (19jaar) volgens haar broer was haar lichaam al leeggehaald voor ze in het ziekenhuis aankwam. Dit kwam haar familie pas enkele weken na de begrafenis te weten. Nu willen ze ervoor naar het gerecht stappen maar volgens hun advocaat is iedereen automatisch orgaandonor tenzij je een document hebt dat het tegendeel bewijst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijfel aan het verhaal, net als Suzy. In welk land was dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verhaal kan niet kloppen.

Antwoorden (9)

Orgaandonatie gaat alleen met volledige toestemming. Het lichaam kan niet zo maar worden leeg gehaald. zie onderstaande bron. De advocaat verteld niet de waarheid.

Toegevoegd na 55 minuten:
nederland dus
ronron1212
13 jaar geleden
Helaas is het in Nederland zo dat als je geen codicil hebt ingevuld, je geen donor bent en je organen niet weggehaald mogen worden tenzij je familie toestemming geeft. In België is het andersom, daar is iedereen automatisch orgaandonor tenzij je anders aangeeft. Het ligt er dus aan in welk land je woont. In België moet je dus een verklaring bij je hebben dat je geen orgaandonor wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat je automatisch orgaandonor bent als je niets doet. Zo is het in Nederland nu niet geregeld. Je bent orgaandonor als je je hebt laten registreren als zodanig. Als je overlijdt, dan kan de arts aan de familievragen of ze jouw organen mogen gebruiken. Zij kunnen toestemming geven mits jij nooit bezwaar hebt uitgedrukt. Dan ligt het besluit bij de mensen het dichtst bij jou. Als je een wilsverklaring hebt dat je geen donor bent of de mensen in jouw omgeving kennen die wens, dan word je geen donor. Het verhaal van dat meisje is een situatie die ik niet kan inschatten. Normaal kan dat namelijk niet. Er moet altijd iemand toestemming geven. Er worden nooit organen verwijderd zonder medeweten. Bij transplantatie is het wel zo dat organen snel moeten worden verwijderd.
Als het gebeurt is zoals je beschrijft, dan zijn er wel procedurefouten gemaakt. Ik was er niet bij en kan er dus niet over oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me een onwaarschijnlijk verhaal. Het meisje heeft w.s. een donorcodicil op zak gehad, anders mogen ze geen organen verwijderen zonder toestemming van de familie.
Een orgaandonatie vind alleen plaats met toestemming van de betrokkene of de familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ben je in Nederland NIET automatisch donor als je nooit de moeite hebt gedaan daar een codicil voor in te vullen. Wel in Belgie ; ik kan niet zien waar je vandaan komt, maar als dat Belgie is : dan kun je officieel 'verzet aantekenen'. (Zie link). Daarvoor kun je een papier invullen bij de gemeente. Dan is het ook officieel geregistreerd.

In het voornoemde geval in Nederland zou het kunnen dat het meisje zelf wel degelijk een codicil op zak had, maar dat haar familie daar niets van wist.

Daarom is het belangrijk om zo af en toe, bij leven en welzijn, met je naasten te bespreken wat jou wensen zijn (donor ja of nee). Dan kunnen dit soort onaangename verrassingen eigenlijk niet meer voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België is men op grond van de wet automatisch donor, in Nederland is dat niet het geval.

Als de betreffende jurist dus in België woonachtig is/was..en genoemde de situatie zich daar voordeed, kan zijn/haar bewering dus kloppen.

In Nederland moet iemand ZELF d.m.v. een codicil hebben aangegeven orgaandonor te willen zijn.

Dit houdt in dat je door het niet te hebben aangegeven op voornoemde wijze, je automatisch geen donor bent.

Voor alle zekerheid kun je nog een verklaring bij je dragen waarin de uitdrukkelijk bepaalt..nimmer orgaan donor te willen zijn.

Gegarandeerd dat jouw lichaam dan niet wordt ´leeggehaald´

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier voor meer informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie

Je kunt je keuze tevoren vastleggen, met 4 verschillende keuzes:
1. Ja, ik geef toestemming
2. Nee, ik geef geen toestemming
3. Mijn nabestaanden beslissen
4. Een specifieke persoon beslist
http://www.donorregister.nl/

Als je dit vastlegt, krijg je een kaartje, pinpasformaat, dat je in je portemonnee kunt stoppen (bijvoorbeeld).
Wijzigen van je keuze is altijd mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets doen en niets tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor advocaat deze mensen in de arm genomen hebben,maar hij weet er dus helemaal niets van!
Niemand in Nederland is automatisch orgaandonor.
Je bent pas orgaandonor wanneer je een donorcodicil hebt ingevuld en ondertekend of jezelf hebt laten registreren als donor.
Wanneer het werkelijk zo is dat het ziekenhuis zonder toestemming organen heeft verwijderd zijn zij wel degelijk te vervolgen.
Wanneer het meisje zich als orgaandonor heeft aangemeld en/of een codicil op zak had en het ziekenhuis heeft aan de hand van die gegevens organen verwijderd zijn zij ook fout bezig geweest.
Zij moeten nl. ten alle tijde (ook al heeft de betreffende persoon een registratie of codicil op zak) alsnog toestemming vragen aan de nabestaanden.
Deze hebben dan het recht om te beslissen wat er gebeurt.
Wanneer zij zeggen:"Nee" dan is het NEE.
De beslissing van de nabestaanden gaat ALTIJD boven een registratie of codicil en is doorslaggevend!
De advocaat die deze mensen in de arm genomen hebben kunnen zij het best zo snel mogelijk aan de kant zetten en hem natuurlijk niet betalen want hij kent de wet niet!

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik kan helaas niet zien waar je vandaan komt.
Uit Nederland of België?
Ik ben uitgegaan van de Nederlandse situatie.
Wanneer je uit België komt kan ik je dit zeggen,dat het ook in België niet is toegestaan "zomaar" iemand "leeg" te halen.
In België is iedereen automatisch orgaandonor,maar ook daar geldt dat er wel degelijk eerst toestemming gevraagd moet worden aan de nabestaanden.
En ook daar geldt dat wanneer de nabestaanden "Nee" zeggen,het ook NEE is.
Dan is dus ook hier (wanneer het een Belgische situatie betreft) het ziekenhuis in de fout gegaan en ook heeft de Belgische advocaat het bij het verkeerde eind.