Wat gebeurd er als je een civiele rechtzaak hebt verloren en de proceskosten niet kunt betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Als de rechter jou veroordeeld heeft tot betaling van de proceskosten..dan ben je die kosten daadwerkelijk verschuldigd.

Indien je ze niet betaalt zullen de nodige dwangmiddelen op jou toegepast (kunnen) worden..met als uiterste middel de verkoop van jouw bezittingen.

Als je ze echt niet KUNT betalen, kun je een verzoek om een betalingsregeling tot de griffie richten.

Indien je ze helemaal niet kunt betalen, kun je ook nog verzoeken om toepassing van de z.g. hardheidsclausule.

Dit houdt in dat er van een 'niet te verdedigen hardheid' sprake zou zijn als de invordering van die kosten zonder enige terughoudendheid gehandhaafd zou worden.

Een voorbeeld van de 'niet te verdedigen hardheid' is:

Als jij door de handhaving van de invordering niet alleen je huis en haard, maar b.v. ook je vrouw en kinderen..alsmede je baan zou kwijtraken..voor een betrekkelijk geringe bedrag als vordering.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewoon. Net zoals elke schuld die niet kunt betalen.
Eerst krijg je een factuur. En als je die niet betaalt een aanmaning en vervolgens een deurwaardersexploot.
escape