wat zijn de prioriteiten van redenen om te straffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je dat ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wat bedoel je in hemelsnaam? Gaat het over vergelding, preventie, compensatie e.d.?

Antwoorden (3)

* Moord net voorbedachte rade is een van de hoogste prioriteiten om te straffen in de westerse landen.
* Een appeltje stelen zo'n beetje de laagste.
* Daar tussen in ligt een heel scala van overtredingenen met bijbehorende straffen. Zie hiervoor het wetboek voor strafrecht.

Er is overigens per regio een groot verschil in prioriteiten.
In Pakistan is afgelopen week een vader en zoon een levenslange gevangenisstraf opgelegd voor het verscheuren van een aanplakbiljet. En daar stond geen afbeelding op van Mohammed. Nou zeg ik je....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan te bedenken dat de 'straf' ooit bedoeld was om de balans tussen dader en slachtoffer te herstellen.
De straf werd door de dader als compensatie aan het slachtoffer gegeven of voor het slachtoffer uitgevoerd.

Dat geeft weleens te denken bij de huidige strafmaat en het systeem dat er aan slachtoffers in veel gevallen niets gecompenseerd wordt, maar boetes e.d. verdwijnen in de staatskas. Over compensatie gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen diverse redenen van straffen zijn.
Bijvoorbeeld als waarschuwing, zorgen dat je het niet meer doet. Of als afschrikmiddel, dus het voorkomen dat jij of anderen het niet (meer) doen. Of als genoegdoening voor de slachtoffers. Of als schadevergoeding aan de maatschappij, als je bv alternatief werk moet gaan doen b.v.
Dat is allemaal erg afhankelijk van de misdaad, en heeft allemaal verschillende prioriteiten.