Recht op teruggave verwijderingsbijdrage

In Januari 2010 kocht ik bij Blokker een combi-magnetron. Na bijna een jaar (uitgerekend 2 dagen voor kerst) ging hij stuk waarop ik het apparaat heb ingeleverd voor reparatie. Vandaag een telefoontje gekregen dat de magnetron niet meer gerepareerd kan worden. Een vergelijkbaar apparaat is momenteel niet leverbaar dus krijgen we het geld terug. Tot zo ver geen probleem. Hebben we nu echter ook recht op teruggaven van de verwijderingsbijdrage die destijds (€5,=) betaald is ? Per slot van rekening waren we helemaal niet van plan om de magnetron weg te doen als hij niet binnen de garantieperiode was stuk gegaan ?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

Toegevoegd na 3 dagen:
We hebben inderdaad het gehele aankoopbedrag INCL. de verwijderingsbijdrage teruggekregen. Ook dit valt onder de wettelijke garantieregeling. Omdat de winkelier niet in staat is een vergelijkbaar apparaat te leveren moet ik dus ergens anders naar toe en had ik dus maar een magnetron van 'slechts' 90,= - 5,= is 85,= kunnen kopen. Of het goede service is van Blokker ? Ik denk het wel. Aan de ene kant is het gewoon wettelijk zo geregeld dus is het ook normaal dat het wordt uitgevoerd. Aan de andere kant zijn er zoveel winkeliers die de nieuwe consumentenwet aan de laars lappen dat wetshandhaving bijna als goede service wordt gezien.

iedereen bedankt voor de genomen moeite. Een "beste antwoord" kan ik helaas niet ergens in vinden.

Groetjes,
Frank

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

- Door het inleveren van de magnetron is deze uit de roulatie verwijderd. Dus je hebt gebruik gemaakt van de regeling.
- Vraag aan Blokker waarom je de verwijderingsbijdrage niet hebt terugontvangen en hoe dat wettelijk is geregeld.
- De verwijderingsbijdrage maakt geen deel uit van de verkoopprijs/opbrengst voor Blokker. Die hebben het zelf afgedragen. Als Blokker het niet terugkrijgt dan jij waarschijnlijk ook niet.
Ik vind het een zinnige vraag om goede uitleg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes opgelost door blokker!

Je krijgt je aankoopbedrag terug voor een product dat bijna een jaar heeft gefunctioneerd!

Die 5 euro verwijderingsbijdrage is door de staat opgelegd en daar kan blokker dus absoluut geen reductie op geven!

Het enige zinnige wat ik hier op kan zeggen is dat blokker het netjes heeft opgelost met zijn consument! Niet goed, geld terug!