Wat zijn "normale burgerplichten" en wie bepaalt dat?

In het EVRM staat bij artikel 4 een aantal zalen die per definitie niet onder "dwangarbeid of verplichte arbeid" vallen.

Zie bijvoorbeeld: http://www.ivir.nl/wetten/eu/EVRM.pdf

Een van die uitzonderingen is: "elk werk of elke dienst, welke deel uitmaakt van normale burgerplichten."

De vraag is dan natuurlijk:

Wat zijn "normale burgerplichten" en wie bepaalt dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
"In het EVRM staat bij artikel 4 een aantal zalen" moet zijn ... aantal zaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
13.2K

Het beste antwoord

De Nederlandse wet zegt er eigenlijk helemaal NIETS meer over (noemt ze alleen zijdelings als normale burgerplichten zonder op te sommen), er is vrijwel niets over te vinden (alleen voor België eigenlijk) en dat geeft al aan hoezeer het leeft in dit land van alleen maar rechten.

Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen en zich daar aan te houden, dat is één. En dat impliceert natuurlijk al een heleboel ongeschreven regels.

Eigenlijk zijn burgerplichten al die dingen die je gewoon wordt geacht te doen om het voor elkaar allemaal een beetje leefbaar, veilig of aangenaam te houden. Fatsoen, beschaving, goed gedrag. Daar hebben we in Nederland allemaal inmiddels behoorlijk schijt aan, controleren kun je het toch niet of nauwelijks en sanctioneren al helemaal niet. In een enkel geval is het dus aan de rechter om te bepalen of iemand die zich hufterig heeft gedragen echt een burgerplicht heeft verzaakt.

Denk daarbij aan dingen als iemand helpen die op straat hulp nodig heeft, een oudere in je buurt helpen, je stoep schoonhouden (ook met sneeuw) zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan, je auto niet pal voor de deur van een ander parkeren, geen overlast veroorzaken, geen troep op straat gooien, affijn, allemaal kleine dingen die je ook onder het kopje 'fatsoen' zou kunnen samenvatten.

Nederlanders zijn echter de eersten om te gaan gillen over dwangarbeid of privacy en meer van dat fraais om vooral maar niks voor een ander te hoeven doen, en helaas hebben ze in de regel nog gelijk ook ; er moet wel heel wat gebeuren onder jouw 'verantwoordelijkheid' voor je op het verzaken van je burgerplichten aangesproken danwel gesanctioneerd kan worden, en ach, dan heb je altijd nog de verzekering. Zo werken we hufterigheid in de hand, en ondertussen klagen we allemaal dat een ander zijn burgerplichten niet in acht neemt jegens ons; want DAT willen we natuurlijk wel allemaal heel graag.

Het is in Nederland dus een beetje uitgehold begrip geworden, omdat het een appél doet op je bereidheid actief rekening te houden met een ander. En daar houden we in dit landje niet zo van, lijkt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, dat verduidelijkt het wel. Begrijp me overigens niet verkeerd, ik vind dat dingen zoals sneeuwruimen en zo er ook gewoon bij zouden moeten horen, maar ik zie anderzijds ook weer niet in hoe je ertoe gedwongen zou kunnen worden als je er niet toe in staat bent, bijvoorbeeld wegens ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in Duitsland kan het dus wel ; als jij niet je eigen stoep kunt vegen door welke omstandigheid dan ook, dien je gewoon zelf te zorgen voor een vervanger, wat een buur of familielid kan zijn of een commercieel bedrijf. De plicht omhelst overigens niet het 24/7 verwijderen van elk sneeuwvlokje van je terrein, maar het zorgen voor een veilige situatie. Meestal volstaat het strooien van zout of grit, soms moet je het ergste ene beetje wegschuiven. Ook krijg je niet zozeer een bekeuring als je het niet doet, maar ALS er wat gebeurt, iemand glijdt uit en breekt een arm ofzo, en je hebt echt niks gedaan of laten doen dan keert je WA-verzekering niet uit. En een simpele gebroken arm kan al flink in de papieren lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uit de opmerkingen bij antwoorden op die andere vraag had ik bovenstaande al min of meer zo begrepen. Je stelt het (dit alles is uiteraard slechts mijn mening) nogal cru in je antwoord door te zeggen: "in dit land van alleen maar rechten. " . Hoewel ik wel begrijp wat je daarmee wilt zeggen. Ik stelde deze vraag omdat het me gewoon interesseert wat we moeten verstaan onder dat stukje uit artikel 4 van het EVRM, maar er zijn natuurlijk raakvlakken met dit sneeuwvrij-onderwerp. Waar mogelijk zal ik heus wel proberen te voorkomen dat er problemen ontstaan als ik er iets tegen kan doen, ook in het geval van sneeuw. Wat ik alleen niet begrijp is wat de stoep voor mijn (gehuurde) woning nu ineens 'mijn' stoep maakt, het kan natuurlijk wel zo geregeld zijn, maar als ik lees over verzekeringen die niet uitkeren (what else is new) dan vind ik dit wel een morele verplichting waar erg zwaar aan getild wordt. Tenslotte vraag ik me af, waar naast mijn eigen verantwoordelijkheid de eigen verantwoordelijkheid blijft van degene die zich op het stoepje begeeft? Als je hier in Nederland op een hoofdweg rijdt met je auto en je raakt in de slip doordat er ijs ligt en je net als vele medelanders niet kunt rijden (en dus vol op de rem duikt en doorglijdt) dan is toch ook niet bij voorbaat de wegbeheerder aansprakelijk? Misschien is de situatie in Nederland niet ideaal, deplorabel zelfs, maar waar we in Nederland idioot veel wetten en regels hebben zijn er in Duitsland over dit specifieke onderwerp kennelijk nogal veel ongeschreven regels. Op mij komt het over alsof we ons veel te druk maken situaties die ook per geval onderling kunnen worden geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk overigens als ik teruglees wat ik hierboven schrijf met name dit stukje: "Wat ik alleen niet begrijp is wat de stoep voor mijn (gehuurde) woning nu ineens ‘mijn’ stoep maakt,..." Dat ik te veel denk in de context van mijn huidige woonomgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook niet jouw stoep, maar de stoep voor / rondom het perceel waar je huis staat. Puntje bij paaltje heb je natuurlijk geen enkel recht op die stoep , maar wordt je wel geacht hem schoon te houden ;-) Ook hier wordt de soep nogmaals niet zo heet gegeven als hij wordt opgediend, en ik denk eerlijk gezegd dat het vooral een juridisch probleem is wanneer je nu wel en wanneer je nu niet goed je burgerplichten hebt vervuld. Daar kunnen advocaten zich dunkt me ook flink de tanden op stuk bijten, omdat je van zoveel interpretatie afhankelijk bent. Voor mij lopen de burgerrechtendiscussie en de fatsoensdiscussie ene beetje door elkaar. Ook van wat fatsoenlijk is staat veel in de wet, zonder echt gesanctioneerd te worden in de praktijk. Denk aan je asbak legen op straat, of de restanten van je McMenu op straat mikken. Het hoort niet, een beetje normaal mens doet het ook niet, maar toch zie je ze overal liggen en worden er nooit bekeuringen voor uitgedeeld. Omdat je niet alles aan de overheid kunt overlaten (en in mijn optiek moet je dat ook helemaal niet wíllen) betekent dat dat je ook wel eens iets min of meer belangeloos voor anonieme anderen moet doen, en mag terugverwachten dat zijj dat voor jou doen. Je stoep schoonhouden, zodat we allemaal veilig en zonder obstakels van A naar B kunnen lopen, maar ook helpen als iemand onderuit gaat, af en toe bij een alleenstaande oudere checken of alles nog in orde is, de hond van een zieke vriend uitlaten, of iemands auto niet klem zetten met parkeren. Natuurlijk niet verplicht, staat in geen enkele wet, maar wel die kleine dingetjes die het voor iedereen leefbaarder houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ineens onverwacht ijs ligt, zelfs op een plek waar je dat niet verwacht, is dat inderdaad overmacht en is de wegbeheerder / gemeente niet aansprakelijk.
Zit er echter een enorm gat in de weg en ga je daardoor met je fiets over kop, dan is de gemeente dus WEL aansprakelijk. Want ze horen wel te zorgen dat de weg normaal en in normale omstandigheden veilig begaanbaar is.

Andere antwoorden (4)

Als een bejaard of hulpbehoevend persoon 'onderuit' gaat in deze winterse omstandigheden, dan kan je jouw assistentie daarin als burgerplicht beschouwen. En wie dat bepaalt: je gezonde verstand.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt, dat de Nederlandse wet daar erg armoedig over is. Ze zegt er niet veel over.
Vroeger wel,toen leerden we op school het schone lied; Het is plicht dat ieder jongen, voor de onafhankelijkheid,
Van zijn geliefde vaderland,zijn beste krachten wijdt!
Het lijken me meer de ongeschreven regels waaraan wij geacht worden te voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeschreven okee, maar in het EVRM, een bindend verdrag wordt het wel genoemd, waar is het dan eventueel in de Nederlandse wet vastgelegd. Ik kreeg het idee voor deze vraag natuurlijk n.a.v. sneeuwruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt nergens gedefinieerd,wat die "normale burgerplichten"dan eigenlijk zijn. Bij mijn weten ook niet in het EVRM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begon ik inmiddels op basis van jouw antwoord en dat van Marleen door te krijgen. Jullie hebben uiteraard een plus ontvangen.
De meeste burgerplichten worden door jezelf bepaald. Hangt dus af of je een sociaal of asociaal type bent.

Daarnaast kunnen er door de overheid en gemeente burgerplichten worden voorgeschreven.

Vroeger was dat b.v. je stoep sneeuwvrij houden. Dit is echte nu niet meer zo. Bepaalde gemeentes schrijven voor dat je tuin er redelijk onderhouden uit moet zien. Zo niet, dan kunnen de buren een klacht indienen.

Bij de gemeenten kun je die voorschriften vinden onder Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en die kun je downloaden van internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Burgerplicht is een moraal van normen en waarden die geldt voor de hele samenleving in samenhang met de burgerrechten. Door de verschillende levensovertuigingen zal de politiek zover als maar mogelijk hier rekening mee moeten houden om ook die groepen niet tekort te doen en dit dan vast te leggen. Hier zijn ze nog volop mee bezig.