Mag ik met oudjaar ,s,avonds mijn alarmpistool buiten afschieten.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV!

Het beste antwoord

Nope dat mag niet

Welke alarmpistolen zijn legaal?
Alarm-, en startpistolen en -revolvers zijn wapens van categorie III van de Wet Wapens en Munitie (WWM).

Dit houdt in dat daarvoor een verlof (vergunning) van de korpschef van de regiopolitie nodig is. De wet maakt echter een uitzondering voor die wapens:
■Die geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;

■Die zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mmkunnen bevatten;

■Waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of de lengterichting van het wapen.

Alarm- en startpistolen die voldoen aan bovenstaande voorwaarden zijn niet vergunningsplichtig en mogen dus voor iedereen vrij voorhanden worden gehouden.
Als een alarmpistool wordt aangetroffen op de openbare weg of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats en er, gelet op de aard of de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel is bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, dan wordt het alarmpistool aangemerkt als een wapen in de zin van artikel 2, categorie IV, onder 7, van de WWM. Het dragen van een categorie IV wapen is (zonder vergunning) verboden en kan derhalve strafrechtelijk worden vervolgd.
Als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is, is het een wapen uit categorie I, onder 7, van de WWM. Het voorhanden hebben van het wapen is dan ten strengste verboden. Er kan een vergunning worden aangevraagd, maar in principe worden ze niet verleend.

Besef dat ook als het een legaal wapen betreft en iemand belt de politie zal er een actie op volgen.
Je zult bij aantreffen van een op een vuurwapen gelijkend voorwerp worden aangehouden en moet mee naar bureau.
Daar wordt het wapen onderzocht, en in het geval dat het vuurwapen legaal bleek mag je (op eigen gelegenheid) weer naar huis.
Dat betekent lopen, met een taxi of op laten halen door familie.
het is maar wat je leuk vind he :)

In jip en janneketaal :

Je mag ze op straat niet bij je hebben tenzij je hem vervoert van bijv.de winkel naar huis
ze maken geen uitzonderingen voor vuurwapens of iets wat erop lijkt met oud en nieuw helaas.

sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat valt onder de rubriek wapens en die mag je niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag als de politie het niet ziet......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe dat wettelijk geregeld is, maar als je je alarmpistool "voor de lol" gaat gebruiken, dan hoop ik voor jou dat er Oudjaarsnacht niet iets gebeurt waarvoor je het serieus zou willen gebruiken, want dan denkt iedereen: "Ach, het is toch maar voor de lol!"Met andere woorden: naar mijn mening moet je zo'n ding alleen gebruiken waarvoor het is: om alarm te slaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet risceren, dit om de eenvoudige reden dat het op een wapen lijkt en
De politie denkt op die avonden niet makkelijk, ze hebben namelijk een avondje veel werk en

Bijwerking is ook nog een alarm pistool zal behoorlijk tegen vallen tennopzichte van het huidige aanbod van kleine knallers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het je nog sterker vertellen: Je mag niet eens zo'n alarmpistool in je bezit hebben. Het valt namelijk onder de zogeheten 'Wapenwet'

Ook het afschieten, het gebruik dus, van een dergelijk 'wapen'..is zeker niet toegestaan..

De reden waarom een dergelijk 'speeltje' onder de Wapenwet valt is dat het niet van een werkelijk wapen te onderscheiden is.
Hetgeen dus tot 'misverstanden' ..zoals b.v. (bank)overvallen onder bedreiging van een 'vuurwapen' het alarmpistool dus, zou kunnen leiden..

Hou het maar lekker op wat gewoon vuurwerk, dan zien we jou op nieuwjaarsdag wellicht ook nog even hier.. haha

Groet,

Ton