Mag Rijkswaterstaat bij een overtreding een foto maken van je kenteken en deze boete thuis laten bezorgen?

Ben namelijk aangehouden, hij zei dat ie een foto zou maken en dat ik de boete thuis zou krijgen. Maar is Rijkswaterstaat hier wel bevoegd voor?

Toegevoegd na 12 minuten:
Kan dus niet op je reageren Sherpa, weet nog niet hoe dat gaat.. Dank je wel maar die man heeft zich niet geïdentificeerd en daarnaast heeft hij geen foto genomen. Verder was hij alleen. Dus gezien het feit dat hij zich niet geïdentificeerd heeft en alleen was, kan ik een bezwaarschrift indienen toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gele pick-up truck met blauwe strepen? Weginspecteur. Bel even 0800-8002 als je het precies wil weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb je eigenlijk gedaan dat hij zo optrad?

Antwoorden (3)

ja.

Besluit buitengewoon opsporingsambtenaren Rijkswaterstaat 2005
Artikel 2
1. De ambtenaar, werkzaam bij het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die daadwerkelijk is belast met handhaving van wet- en regelgeving, is aangewezen tot buitengewoon opsporingsambtenaar.

Artikel 4
1. Als toezichthouder voor de buitengewoon opsporingsambtenaar is aangewezen de hoofdofficier van justitie van het arrondissement Den Haag.
2. Als direct toezichthouder is aangewezen de korpschef van het Korps landelijke politiediensten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alleen krijg je de boete niet van Verkeer en Waterstaat. De verklaring van de RWS man gaat naar de KLPD, de boete gaat via het CJIB.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alleen krijg je de boete niet van Verkeer en Waterstaat. De verklaring van de RWS man gaat naar de KLPD, de boete gaat via het CJIB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu lukt het me wel..:D Dank je wel maar die man heeft zich niet geïdentificeerd en daarnaast heeft hij geen foto genomen. Verder was hij alleen. Dus gezien het feit dat hij zich niet geïdentificeerd heeft en alleen was, kan ik een bezwaarschrift indienen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A) het is de vfraag of de RWS man ook werkelijk een BOA was;
B) het is nog maar de vraag of de KLPD er echt iets mee gaat doen;
C) hij heeft zich niet geidentificeerd, jij hebt er ook niet om gevraagd. De RWS man is niet de verbalisant, maar een soort informant. Ook winkelpersoneel kan een winkeldief aanhouden en zal zich dan ook niet identificeren.
D) als het een BOA is, zal zijn verklaring wel een stukje zwaarder tellen dan die van jou.
Afwachten maar of er iets komt.
Een buitengewoon opsporingsambtenaar van Rijkswaterstaat heeft in zijn akte van aanstelling staan waar hij toe bevoegd is, om op te treden. Tevens staat er in vermeld, hoe hij op mag treden.

Wat je kan doen is de akte van aanstelling opvragen.

Als de boa boetes mag schrijven, bij constatering van overtreding, vermeld in zijn akte van aanstelling, dan zal hij een pv opmaken. Een foto kan als ondersteunend bewijs dienen, maar is niet perse nodig. Het proces verbaal maakt de boa op ambtseed of ambtsbelofte op en is in principe al genoeg bewijs, mits de boa een en ander duidelijk genoeg heeft omschreven.

Dat de boa zich niet heeft geidentificeerd doet niets af aan de overtreding, die geconstateerd is. Dit zal dus geen reden zijn, om de opgelegde straf nietig te verklaren.

Toegevoegd na 3 minuten:
reactie op het stukje van Sherpa: een pv hoeft niet via het KLPD te gaan. Boa kan zelfstandig pv opmaken. Kan best zijn dat verwerking vervolgens via CJIB wordt afgehandeld. CJIB krijgt hier voor betaald, om incasso voor zijn rekening te nemen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Rijkswaterstaat mag altijd foto's maken Of dit en geldig bewijs is hangt af van justionele beoordeling.