Is het strafbaar om een kat aan te rijden en vervolgens verder te rijden?

Laatst reed ik ergens 's avonds in het donker in the middle of nowhere waar geen lantaarnpalen stonden, toen ik een bocht maakte zag ik door het licht van mijn koplampen dat er een kat voor mijn auto sprong en volgens mij heb ik hem aangereden. Ik ben hierna niet uitgestapt omdat ik echt geen zin had om in het donker uit te stappen om te kijken of ik hem aangereden had.

Toegevoegd na 4 uur:
Even ter correctie, met geen zin bedoel ik dat het superdonker was en ik niet op een weg waar je 80 mag rijden met een zwarte jas aan op zoek ga naar die kat. Als het in een bebouwde kom was geweest of iets dergelijks dan was ik natuurlijk wel gestopt! En nee, als ik een persoon aanrijd rij ik natuurlijk ook niet door.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
21.8K

Antwoorden (11)

Ja dat is strafbaar. Doorrijden na een ongeluk is volgens de wet strafbaar. Je zou eigenlijk de aanrijding moeten melden bij de politie.

Toegevoegd na 52 seconden:
Als je hem niet hebt aangereden dan heb je niets strafbaars gedaan overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo netjes om dat te melden aan de dierambulance, maar hoogt waarschijnlijk is dat niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vogels zijn geen hisdieren, katten wel en als je kat eens even naar buiten wil moet dat gewoon kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hisdieren = huisdieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach doe toch normaal: "jezelf aangeven bij de politie", daar schiet die kat wat mee op. Een mens of een dier in nood gewoon helpen, klaar!
het aanrijden, mits per ongeluk natuurlijk, is volgens de wet niet strafbaar.
wel ben je wettelijk verplicht hulp te bieden aan een dier in nood.
mocht dit in de bewoonde wereld gebeuren, ben je naar mijn idee moreel gezien ook verplicht naar het dier te zoeken, en zo nodig de dierenambu te bellen.
maar in de middle of nowhere, in het pikkiedonker, kan ik me jouw besluit goed voorstellen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het is inderdaad strafbaar om door te rijden maar als je stopt en je ze kunnen de eigenaar achterhalen dan kan die ook een boete krijgen en eventueel de rekening voor de schade.Een huisdier mag nu eenmaal niet los over straat lopen.
Bij een vogel is dit anders want die zijn van niemand en daar krijg je ook geen boete voor.Het is wel zo netjes even te stoppen en als hij niet dood is hem uit zijn lijden te verlossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is strafbaar, en ik vind het ook heel erg!
Doe je dat ook als je een mens aanrijdt?

Toegevoegd na 12 uur:
Voor alle duidelijkheid: ik heb mijn antwoord gegeven VOOR de toevoeging van YvonneS.
Het ging mij om de onverschillige toon… specifiek dit stukje van het verhaal: "omdat ik echt geen zin had om in het donker uit te stappen om te kijken of ik hem aangereden had" .....met name het "geen zin hebben", daar werd ik echt kwaad om.
Het was mijnerzijds geen vergelijking, het was een vraag!!
Het gaat om ELK levend wezen…. je rijdt niet door als je een aanrijding hebt veroorzaakt!
Misschien is het beter, YvonneS, om de omstandigheden meteen te vermelden, en precies schrijft wat je bedoelt. Dan had ik uiteraard deze reactie niet gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is ook niet bedoeld als een vergelijking....
Ik vind het gewoon verbijsterend hoe YvonneS heeft gereageerd op een aanrijding.
Mensen rijden ook door als ze een ander mens aangereden hebben. Dat was meer wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het geen vergelijking hoor. En ik ben een enorme kattenliefhebber, maar ik vind toch wel een verschil tussen vermoedelijk een kat aanrijden en zeker een mens aanrijden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging mij om de onverschillige toon van YvonneS... specifiek dit stukje van het verhaal: "omdat ik echt geen zin had om in het donker uit te stappen om te kijken of ik hem aangereden had" .....met name het "geen zin hebben", daar werd ik echt kwaad om.
Nogmaals, het was mijnerzijds geen vergelijking, het was een vraag!!
Het gaat er niet om of je een kattenliefhebber bent, het gaat om elk levend wezen.... je rijdt niet door als je een aanrijding hebt veroorzaakt!
Overigens: mijn antwoord heb ik gegeven vóór de toevoeging van YvonneS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag uiteraard, net als ik, vinden wat je wilt.
Ik heb er geen enkele behoefte aan mijzelf te verdedigen. Mijn antwoord heb ik in mijn toevoeging genuanceerd.
Ja, dat is strafbaar. Daarbij vind ik "ik echt geen zin" echt een lomp excuus. Je kunt op zijn mist kijken of goed gaat en een dierenambulance (0900-0245) bellen die hem kunnen helpen of uit zijn lijden kunnen verlossen.

Of op zijn minst het dier netjes aan de kant leggen zodat ie niet aan gort wordt gereden door andere automobilisten!!

Overigens is in dit geval het aanrijden zelf niet strafbaar. Je eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers gaan voor op de kat. Dus als er iemand achter je rijd of als ontwijken, bijvoorbeeld in de bocht, niet mogelijk is dan moet je die kat dus aanrijden. Dus als er geen opzet in het spel is.

De eigenaar van de kat is daarnaast aansprakelijk voor je schade. Gaat het om een wild dier dan kun je die schade niet verhalen, tenzij je er een verzekering voor hebt. Dus ook als je schade aan je auto hebt kan het handig zijn om toch te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Doorrijden na een aanrijding ook met een dier is strafbaar. Het verlaten van een plaats delict word gezien als een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In artikel 7 Wegenverkeerswet staat onder meer dit (Zie ook eerste link):

1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

En in de Gezondheis- en Welzijnswet voor dieren staat in artikel 36 (zie tweede link):

3.Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Verderop in deze wet staat dat overtreding van dat derde lid een overtreding is met als gevolgen dat je kunt worden gestraft met een hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie

De schade aan een ander uit de WvW vind ik persoonlijk vergezocht in deze situatie, ik lees namelijk niets over het verplicht achterhalen van de eigenaar of zo, hoewel dat misschien uit andere wetgeving kan worden afgeleid.

Op basis van artikel 36 van die andere wet zou je (als je weet dat je het beest inderdaad hebt aangereden) inderdaad wel verplicht zijn iets te doen. Ik denk overigens dat meteen zodra dat kan op een veilige plaats stoppen om vervolgens telefonisch de hulpdiensten in te schakelen ook wel kan in een dergelijke situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor.
als binnen 300 meter geen huis staat,dan word het beschouwt als een wilde kat.
stel je eens voor dat iedereen zou melden, ik heb een egel,muis,vogel, vlinder aangereden.
leuk is het niet, maar strafbaar ook niet.
u heeft goed gehandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had op z'n minst een dierenambulance kunnen bellen.
Het valt onder vernieling van andermans eigendom en doorrijden is dan ook strafbaar. Ik snap jou situatie maar must lampen grootlicht en knipperligt had het donker wel doorbroken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja strafbaar en ook nog eens zielig voor de kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is strafbaar.
en ook erg jammer dat je dan doorrijdt.