Kan ik nog een Verklaring van goed gedrag krijgen?

Ik ga in de thuiszorg werken en heb hiervoor zo'n verklaring nodig. Nu wil het zo zijn dat ik vroeger wel ben aangeklaagd samen met 2 vrienden voor een gevecht in een kroeg, en hiervoor voor de rechter heb gezeten maar dat die rechtzaak geseponeerd is, dus de rechter achtte mij onschuldig dit was in 2009. Ook ben ik veroordeeld voor het hebben van illegaal vuurwerk, doosje nitraten Dit was in 2010. Ik vroeg mij af of iemand weet of het nu nog mogelijk is om zo'n Verklaring te krijgen voordat ik 30 euro betaal.

Ik denk namelijk dat ik hem wel krijg aangezien ik niet ben veroordeeld voor die vechtpartij en dat het vuurwerk zo klein is dat het geen zwaar bewijs is.

Wie heeft hier verstand van en zou mij willen informeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (5)

Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) verklaart of u wel of niet bekend bent bij politie (in het antecedentenregister) en justitie (in het strafregister en de algemene documentatieregisters). Indien u bij politie of justitie bekend bent, wordt door de burgemeester van geval tot geval bepaald of aan u een verklaring omtrent het gedrag kan worden verstrekt. Hiertoe wordt door de gemeente een afweging gemaakt tussen de aard van het(de) delict(en) en de reden van de aanvraag van de verklaring. U kunt een verklaring van gedrag bijvoorbeeld nodig hebben wanneer u van werkgever verandert.

je kunt er dus wel 1 krijgen maar de burgemeester zal dit bepalen naar gelang hij je zaken meeweegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nogmaals proberen.... ja die krijg je wel. geen probleem.
en als antwoord op je reactie; kijk eens naar mijn naam?
had hem zelf ook nodig i.v.m vuurwapen wet.
en dan zijn ze streng.
moderater zo beter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat de zaak geseponeerd is? Dat houdt namelijk in dat de Officier van Justitie heeft besloten je niet strafrechtelijk te vervolgen, dus zou je niet voor de rechter hoeven komen en kan hij je ook niet onschuldig achten. Indien je wel bij de rechter bent geweest, maar geen straf hebt gekregen, ben je waarschijnlijk vrijgesproken.. Dat wil echter niet zeggen dat je onschuldig bent, maar meer dat het niet bewezen kon worden. Bij de aanvraag van een VOG zal dit dus waarschijnlijk naar voren komen.

Lichamelijk geweld KAN een belemmering zijn voor je VOG, aangezien je in de thuiszorg met (oudere en/of minder valide/zieke e.d.) mensen gaat werken. Ik zeg KAN omdat daar geen vaste regels voor zijn. Je dient het verzoek in, en dan gaan ze je 'daden' vergelijken met je toekomstige baan. Dat wordt tegen elkaar afgewogen. In mijn ogen is het in het bezit hebben van illegaal vuurwerk niet echt een belemmering voor je functie, maar geweld wel.

Maar nogmaals, dit kan niemand je vooraf vertellen..
Als je graag een leuke baan wilt, zul je de gok moeten wagen en je niet druk maken over die 30 euro.. Ik gok dat die doos illegaal vuurwerk een stuk duurder was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die zul je wel krijgen
het zo dat er naar gerelaterde zaken geken word dus iemand die een aanvraag doet om taxi chauffeur te worden die voor invloed rijden is veroordeeld zal er geen krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een verklaring van goed gedrag wordt niet alleen gekeken naar het eventuele delict, maar ook naar waarvoor je hem aanvraagt. Een top crimineel kan bijvoorbeeld prima in een kinderdagverblijf werken, maar iemand die opgepakt is voor zedenzaken natuurlijk niet. Dus die krijgt er dan geen voor het kinderdagverblijf, terwijl de topcrimineel die misschien wel krijgt. Voor een baan in de boekhouding zal dit andersom gelden. Ben jij opgepakt voor het beroven van oude vrouwtjes dan zal je voor de zorg geen verklaring van goed gedrag krijgen, maar de kans dat jij met alcohol en vuurwerk in aanraking komt is erg klein in een verzorgingshuis. Ik kan niet in jouw verleden kijken dus kan je nooit garanderen dat je er een krijgt, maar het is zeker het probren waard. Wel heb je kans dat je verplicht bent aan te geven, dat je veroordeeld bent geweest, bij je werkgever. Dit ligt eraan of je minderjarig was of niet. (Onder de 16 valt onder jeugddelicten en vervalt vaak na je 18e). Hoe dit precies zit kun je navragen bij het plaatselijke politiebureau. Ik zou het zeker proberen, krijg je hem niet dan kun je waarschijnlijk nog altijd bezwaar indienen. Hoe het in dat geval verder verloopt weet ik zelf ook niet.