Is een ziekteverzekering in nederland verplicht?

bv ziekenfonds o.i.d....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Ja, die is verplicht. Het is verboden om onverzekerd rond te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Iedereen die in Nederland woont of werkt is wettelijk verplicht een basisverzekering te hebben. Deze basisverzekering dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. De overheid bepaalt de inhoud van de basisverzekering.

Naast de basisverzekering kunnen mensen zich aanvullend verzekeren voor kosten die niet in het basispakket zitten. Bijvoorbeeld een uitgebreide vergoeding voor fysiotherapie of tandarts. De vergoedingen en de premie verschillen per verzekeraar. De overheid bemoeit zich niet met aanvullende verzekeringen.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja in Nederland is een ziektekostenverzekering verplicht.
Het gaat dan wel om de basisverzekering. Het aanvullende deel is vrijwillig.

Het betekent overigens niet, dat als je niet verzekerd bent, je niet geholpen kunt worden als je b.v. een ongeluk hebt gehad. Een arts is namelijk verplicht om iedereen spoedeisende hulp te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de zorgverzekering of basisverzekering is een verplichte ziektekostenverzekering voor ingezetenen van Nederland. De zorgverzekering dekt noodzakelijke, op genezing gerichte, zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja gelukkig wel,want anders zou de gewone man nog meer moeten betalen vanwege de wanbetalers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ziektekostenverzekering is verplicht (basisverzekering). Echter als je onverzekerd rondloopt'loop je de kans om enorme kosten te maken als je eens een ongeval/ ziekte krijgt. Een arts zal je altijd helpen, maar daarna komt de rekening en die is helemaal voor jou!