ik kan de hypotheek en kosten van mijn eigen woning niet meer opbrengen. heb ik recht op een huurwoning als ik de woning verkoop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (8)

ja maar het zal van de lokale regels van de woningbouw afhangen in welke catogorie van woning zoekers je terecht komt daar zou ik snel naar
informeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je of er direct een huurwoning voor je geregeld zal zijn zodra je de sleutel overdraagt?

Nee, zo werkt het niet. Er zijn lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Als je al in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, het kan zijn dat je inkomen weliswaar te laag is om je hypotheek te betalen, maar toch te hoog voor sociale huur.

Je kunt het beste nu direct al overleggen met de woningbouwcorporatie in je gemeente, misschien is er iets te regelen met een urgentieverklaring. Maar dan nog betekent dat alleen dat je een zekere mate van voorrang hebt als je reageert op een woning, niet dat je direct onder de pannen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je pas in aanmerking komt voor een huurhuis als je letterlijk staat uitgeschreven uit je koophuis. De vraag of je urgentie hebt dat is een tweede.
Er zijn, afhankelijk van waar je woont, lange wachtlijsten en je bent niet de eerste op zo'n lijst voor urgentie.
Particulier huren kan je ook doen, daar kun je meestal gelijk in maar die liggen denk ik niet voor het oprapen.
Het beste wat je kan doen is gewoon een woningcoöperatie bellen zoals bv woonbron. Die kunnen je haarfijn uitleggen hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als ieder ander mens met een inkomen heb je daar recht op, echter ook niet meer recht, je kunt het dus niet afdwingen. Ga langs bij de woningstichtingen in de buurt en bekijk wat de mogelijkheden zijn. Een tip: er zijn ook makelaars die huizen verhuren, soms kun je een deal maken met de verkopende makelaar dat hij/zij je huis mag verkopen in ruil voor een huurwoning die jij daarna kunt betrekken ( en de normale kosten natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat volgens mij niet zoiets als "Recht" op een huurwoning. Je kan "in aanmerking komen" als je aan eisen als "aan de regio gebonden" voldoet. Dan mag je je inschrijven. Maar daarna is er een wachtlijst. Er zijn urgentielijsten maar ook die geven geen recht maar voorrang. Urgentie wordt gegeven in schrijnende gevallen, niet zomaar. Je moet dus echt nergens anders terecht kunnen (inclusief familie, particulier huren etc)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Recht hebben op' is wat te sterk uitgedrukt, maar in het algemeen zal de woningbouwvereniging je noch letterlijk, noch figuurlijk, in de kou laten staan.

Natuurlijk moet je je niet voorstellen dat er meteen iets voor je geregeld wordt zodra jij bij de woningbouwvereniging aanklopt, maar zoals ik vermoed zal men je daar naar hun beste vermogen bereid zijn te helpen.

Ik raad je wèl aan om je zo spoedig mogelijk voor een huurwoning te laten inschrijven. Dit, omdat er ongetwijfeld een wachtlijst zal zijn en..omdat er buiten jou, beslist nog meer urgente gevallen zullen zijn.

Succes met je spoedige huurwoning, hoor.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je heb recht op een huurwoning als je ingeschreven staat als woningzoekende op een wachtlijst. Kost niets en is altijd verstandig, ongeacht of het je voor de wind gaat en je een in een koophuis zit. Gewoon altijd voor de zekerheid doen.
Zelf heb ik een inschrijftijd van 24 jaar intussen. Ik raad iedereen aan altijd ingeschreven te staan ook al ben je net verhuisd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een nare situatie voor jou. En voor héél veel met jou...

Huurwoningen zijn er tekort in NL. Ruimte komt er steeds minder. Bouw qouota. De enorme vraag maakt de spoeling dun. Niet alleen is de doorstroming te langzaam van mensen die een eigen huis wel zouden kunnen betalen maar in een huurhuis blijven wonen = scheefgroei, maar ook de bouw van het aantal huurwoningen (sociale woningbouw) blijft achter. Tel daarbij op het hoge aantal scheidingen waar extra woonruimte nodig voor een van de twee, mensen met een uitkering die ook niet te duur moeten wonen, het grote aantal huizen dat gereserveerd moet worden voor asielzoekers/vluchtelingen/import.

Om iedereen woonruimte te kunnen geven is er een verdeelsleutel opgesteld. Wachtlijst met ieder op z'n beurt, een puntensysteem.
Recht om te wonen heb je, maar waar? De regels van de gemeente zul je moeten volgen. Ga maar eens praten daar wat de mogelijkheden zijn. Omdat je niet de enige bent. Een gemeente kan ook geen ijzer met handen breken. Want er zijn zóveel mensen die woonruimte zoeken...

Heel vervelend voor je allemaal. Daarom wil ik je ook succes wensen en ik hoop dat je een oplossing vindt.