Mag je zonder toestemming iemand filmen? Zie verder informatie;

Ik ben een jongen van 15 jaar en zit in het examenjaar. Ik zat afgelopen week in een les waarbij de lerares een medewerkster had gevraagd om te filmen. De film was bedoeld om verschillende leermethodes weer te geven. Ik heb beleefd mijn bezware ertegen in gebracht en gezegd dat ik niet gefilmd wil worden. Maar dat verzoek ,eigenlijk eis, is in de wind geslagen. Mag je zomaar iemand op film leggen zonder dat hij er toestemming voor gegeven heeft? Is dat dan ook wettelijk vast gesteld?

Met een vriendelijke groet, adam090

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is bij mij op de basisschool ook een paar keer gebeurt ,
Ik wou ook liever niet gefilmd worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hebben jullie wat te verbergen dan ?
ik snap niet dat iedereen altijd zo moeilijk doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja .. maar waarom moeilijk doen
tegenwoordig moet alles maar privacy zijn, 10 of 20 jaar geleden hoorde je er bijna niemand over
als iemand een foto/film maakt van een fontein
en jij loopt toevallig langs hij/zij het wil wissen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel vraag je dan of hij/zij het wil wissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen maar dat is weer anders JJoyRideRR Dat is toevallig en niet direct op jou gericht c.q. voor zou bedoeld.
Een film-, fotoopname in de klas wel.

Het beste antwoord

Wat ik gevonden heb is dit:

"Volgens de wet is het voor extern gebruik niet verplicht toestemming te
vragen om een foto- of filmopname van iemand te maken. De personen die
op de foto of film staan kunnen wel bezwaar maken tegen openbaarmaking
van de beelden als zij daarbij een redelijk belang hebben."

Ik weet dat ik voor mijn kinderen toestemming heb moeten geven, en dat met name kinderen in crisisplaatsingen (waar onze school aan doet) niet gefotografeerd of gefilmd mogen worden, maar dat is waarschijnlijk het aanmerkelijk belang.

Jij moet dus aan gaan tonen dat je er een redelijk belang bij hebt om niet opgenomen/getoond te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Big deal! Is gewoon bedoeld als feedback voor de leraar. Niemand ziet dat behalve je leraar en diens begeleiding.
Als je geen duidelijke reden hebt om niet gefilmd te worden, kunnen ze je gewoon filmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bezwaar maken als de film gebruikt gaat worden als lesmateriaal voor groepen mensen waar jij geen belang bij hebt of bijvoorbeeld voor de introductie-avonden, maar als het puur gaat om videotraining voor je eigen docenten heb je niet zo veel in te brengen.

Bij mijn zoon op school lopen ook geregeld mensen rond die foto's willen voor allerlei openbare doelen die hem niet aangaan, hij weigert dat altijd en dat wordt gerespecteerd.