Hoe doe je een individueel beroep op het Europees Hof ivm asielzoekers verblijf in Nederland?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaa t om iemand die christen is geworden in Iran vanaf Moslim geloof, maar is gedoopt in Nederland. Hoe zou hij kunnen bewijzen dat hij daar christen is geworden, nog, als hij niet geregistreerd staat bij een kerk en ook contact met zijn ouders slecht is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat gaat altijd met behulp van een advocaat.
Een beroep op het Europees Hof kan worden gedaan als in Nederland geen recht aan het asielverzoek kan worden gedaan, maar Europese wetgeving verruiming biedt.

Bv. wetgeving op het gebied van het recht van kinderen op omgang met beide ouders.

Toegevoegd na 2 uur:
Je moet in ieder geval naar een advocaat.
Via de juridische afdeling van het Vluchtelingenwerk kan je alvast vragen wat er allemaal voor informatie nodig is, en welke advocaat goed is.
Er bestaat een lijst van advocaten waar te zien is wie bv, gespecialiseerd is in Iran.
Zolang iemand procedeert mag hij in ieder geval in Nederland blijven. Het kan zijn dat hij geen recht meer heeft op voorzieningen. Dan zullen jullie, je groep of kerk, hem moeten huisvesten en onderhouden.

Vraag voorlichting bij Vluchtelingenwerk.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb de lijst advocaten ook bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om een jongere, heb wat aan de vraag toegevoegd, bedankt voor je reactie alvast

Andere antwoorden (1)

Als je de nationale rechtsgang geheel hebt doorlopen, kan je nog in beroep gaan bij het Europese hof. Je advocaat weet tegen die tijd wel welke wegen hij moet bewandelen.
Zo van niets naar het Europese Hof gaat niet, dan kom je aan een gesloten deur. Alleen op afspraak, dus.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om een jongere, heb wat aan de vraag toegevoegd, bedankt voor je reactie alvast