mag ik op klei / offroad of crossbanen in een auto rijden?

bijvoorbeeld,
op het klei ergens bij boeren oid, of naast de weg.
Of op een bepaalde crossbaan?
of gewoon afgelegen zandstukken?
Waar je meestal ook mag motorcrossen of met andere voertuigen mag rijden? (volgensmij?)

Auto rijden vindt ik namelijk best wel leuk om te doen!

Ben trouwens nog minderjarig vandaar,

Groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Je moet uitzoeken, of het stuk grond, waar je op wil gaan rijden, onder de openbare weg valt, of niet.

Op de openbare weg, mag je alleen een auto besturen, als je over een geldig rijbewijs beschikt.

Buiten de openbare weg, heb je voor de wet geen rijbewijs nodig.

Simpel gezegd, valt onder de openbare weg alles, dat niet voor het verkeer is afgesloten met bijv een hek.

De berm naast de weg, afgelegen zandstukken en boerenerven vallen over het algemeen onder de openbare weg. Hier mag je dus niet rijden zonder rijbewijs.

Een afgesloten crossbaan hoeft niet onder de openbare weg te vallen. Dit moet echter even specifiek bekeken worden. Misschien dat je op de crossbaan dus wel zou mogen rijden.

Informeer even bij de plaatselijke politie, die bekend is met de situatie, of deze crossbaan onder de openbare weg valt, of niet. Heeft met de manier van afsluiten te maken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:)

Andere antwoorden (1)

Op eigen terrein mag je ook zonder rijbewijs rijden, voor het overige dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ook eigen terrein kan onder de openbare weg vallen. Je bent in dat geval rijbewijsplichtig.