Als iemand potloden 'steelt' bij de IKEA, en ze zijn gratis, kun je dat dan stelen noemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Het beste antwoord

Diefstal:

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr)

Als IKEA de potloden weg wil geven is het meenemen ervan niet wederrechtelijk, dus dan is het geen diefstal.

Nee dus.

Als er bijstaat: Maximaal 10 per persoon en je neemt er 11 mee dan is het weer wel diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

ik denk dat gratis hier betekent , eentje voor eigen gebruik .
dus als je er meer als een neemt zou je dit als stelen kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is geen antwoord op te geven, het is puur subjectief of je dit stelen vindt of niet.

Naar mening is het niet stelen als je er meerdere meeneemt voor als andere potloden kapot gaan, maar meer meenemen dan je gaat gebruiken is onnodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt misbuik op dat moment. Ze zeggen dat het gratis is. Daarmee bedoelen ze, dat je de potlood die je gebruikt mee mag nemen. Dus 1 potlood meenemen mag. Als je er meerdere meeneemt omdat het gratis is, maak je misbruik, van het gegeven gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom hier nu een minnetje staat? Van mij een plus hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat ze dat bedoelen? Heb je dat ooit gevraagd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je, als je fatsoensnormen hebt.
Eentje is gratis,dus geen diefstal.Meerdere in principe dus ook niet.Maar meerder meenemen,zou ik hebzucht noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er meer dan een paar meeneemt vind ik het stelen, vervang het maar eens door de theezakjes die je ook zo kunt pakken, dat wordt toch minder geaccepteerd. Maar er zijn kennelijk duizenden mensen die het doen, zie de hyves hierover:

Toegevoegd na 1 uur:
Ledenaantal : Leden (78261)!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je toegevoegde bron, erg grappig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk eens in: bijna 80.000 leden a gemiddeld 100 potloden (gokje) = 8.000.000 (miljoen) potloden voor nop, liggen in een kast niets te doen en worden waarschijnlijk op den duur weggegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op 1 dag......
Bij dit soort vragen, moet je even proberen in de huid te kruipen van IKEA. Als jij een winkel hebt, laten we zeggen je bent een warme bakker, en je zet een grote schaal met gevulde koeken neer in je winkel, met een bordje: "gratis gevulde koek". Dan doe je dat, om je klanten te laten proeven, en hoop je dat ze die dingen lekker vinden. Dan verkoop je meer.

Hoe zou jij het vinden als een klant met die hele schaal met 40 gevulde koeken er vandoor gaat? Die klant zegt als jij protesteert: "ja hoor eens even: er staat duidelijk GRATIS!".

Wat zeg jij dan? Precies, dat zegt IKEA ook!
Stelen is ook iets wegnemen, waarvan je weet dat het zó niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is het geen stelen want ze zijn gratis.Maar vind ik het wel asociaal en onbeleefd als je er meer mee neemt.
Je verpest dan eigenlijk iemands zijn vrijgevigheid en weet de service niet te waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee. Dit noem je "zielig gedrag vertonen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het gratis is en je neemt er eentje , of twee of drie mee is het ok , ze liggen er voor.
Neem je heel de doos mee is het 'asociale egoïstische hebzucht' , je hebt die potloden niet allemaal nodig.
Je hoort op je vingers getikt te worden ,maar juridisch ben je geen dief .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik het bekijk is het een service die Ikea aan zijn klanten verleent. Normaal gesproken heb je 1 potloodje nodig en 1 papiertje (ook als service neergehangen) om prettig te winkelen. Dus in dat opzicht is het wegnemen van meer dan nodig voor het moment gewoon stelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar gaat dit over, niemand wil toch een dief zijn voor een paar potloodjes, want dat ben je dan gewoon een gore kleine dief. Van kinderen kan ik het begrijpen maar dat ouderen ook hierover discussieren begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of iets gratis is, doet er juridisch gezien niet toe. Je mag bij de IKEA gratis gebruik maken van een potlood tijdens het winkelen en dan dat potlood meenemen. Dat betekent niet dat je naar de IKEA mag gaan, een hand vol potloden in je zak steken en weer weggaan. Dat is inderdaad stelen.

Vergelijk het hiermee:

Vanmorgen stonden er op Utrecht Centraal weer van die promotiemeisjes gratis proefmonsters (ik geloof kauwgom of zoiets) uit te delen. Die zijn gratis, en iedereen mag ze hebben. Maar als ik de hele bak met kauwgom uit zo'n meisje haar handen trek en leeggooi in mijn tas (en uiteraard de bak, die niet gratis is, weer teruggeef) dan ben ik een dief. Die berg promotiemateriaal is niet van mij en ik ontvreem het van het meisje.

Bij de IKEA lijkt het een andere situatie, omdat er niet een meisje met potloden staat die je beroofd van haar voorraad. Daardoor *voelt* het minder als stelen. Maar het is in feite exact dezelfde situatie als de gestolen proefmonstertjes. IKEA biedt klanten *een* potlood aan bij het winkelen dat je dan mee naar huis mag nemen.

Dat IKEA de uitgifte van die potloden niet regelt door ze door personeel uit te laten delen maar via een honour system waarbij je zelf mag pakken, maakt niet dat het geen diefstal is als je misbruik maakt van dat honour system door een hele berg van die potloden te ontvreemden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oei: een meisje DAT.

Snel koffie halen.