Wat kan mijn oom tegen de politie ondernemen, als hij onterecht als inbreker in zijn eigen huis wordt opgepakt?

Dinsdag avond liep mijn oom zijn tuin in, omdat er iemand over zijn schutting was geklommen. Vervolgens kreeg hij een felle zaklamp in zijn ogen geschenen, met de boodschap dat hij was gearresteerd wegens inbraak. Mijn oom, stomverbaasd stamelend dat het zijn eigen huis is terwijl hij op zijn sloffen in de tuin stond, werd vervolgens op de grond gedwongen en met een voet op zijn hoofd in die positie gehouden terwijl hij werd geboeid. Inmiddels hadden andere politie agenten zijn deur open geforceerd en waren op die manier ook naar de tuin gekomen.
Terwijl mijn oom naar de politie auto gebracht werd riep zijn buurman "Dat is mijn buurman! Die woont daar!", maar de agenten hielden vol dat het niet zijn huis was en dat hij een inbreker was. Ze hebben hem ook nooit om zijn ID gevraagd, welke had kunnen bewijzen dat hij de waarheid sprak. De deuren van zijn huis lieten ze gewoon open staan, mijn oom vroeg of hij ze op zijn minst mocht sluiten, maar dat werd geweigerd. Toevallig had hij net voor die tijd het vuur in de keuken uitgezet, anders was zijn huis misschien wel afgebrand.
Hij werd naar het politiebureau vervoerd waar hij behandeld werd als een crimineel en waar wederom niemand naar zijn verhaal luisterde. Daar heeft hij 4 uur lang in de cel gezeten, waarna hij werd vrijgelaten zonder enig excuus of een verklaring. Hij kon toen op eigen houtje weer naar huis, met het openbaar vervoer, waar zijn open deuren op hem wachtten.

Kan dit gewoon zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag, het antwoord heb ik helaas niet. Wat een rotsituatie moet dat voor hem geweest zijn, ik hoop dat er een goede oplossing komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Het is toch te bizar voor woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gossallemachtig... in welke eeuw leven we ook alweer??? Het moet al niet gekker worden. Ik hoop dat hij een aanklacht kan indienen, zijn buren waren toch getuigen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel bizar lijkt wel een horror film
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsjonge! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Djimme, mijn oom is natuurlijk heel erg geschrokken. Hij had ook hele scherpe handboeien om die veel te strak zaten. Hier heeft hij sneeën van in zijn polsen.
Te gek voor woorden dat een rustige, hardwerkende man van bijna 60 zo behandeld wordt voor het aanwezig zijn in zijn eigen huis.
amigo
13 jaar geleden
meer blauw op straat zeggen ze, nou zo liever niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit lijkt wel slapstick. Het was toch niet op 1 april?
alle gekheid op een stokje : dit is een straf verhaal. zou ermee naar alle soorten media stappen, dit soort dingen mag best wa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ruchtbaarheid krijgen dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een excuus en kleine schadevergoeding zou hier wel op z'n plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, neem me niet kwalijk, er gebeuren soms dingen bij de politie die niet kunnen, maar ik vind dit verhaal een beetje ongeloofwaardig als ik heel eerlijk ben. Een huis open achter laten... ik weet het niet hoor. Of het is een hoax, Of het is maar een half verhaal, dat er dus meer aan het handje is. Maar dan nog wordt het huis afgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat het echt is. Maar ik moet daarbij wel zeggen dat de politie hier in friesland wat nuchterder met de zaken omgaat. Sneeën van de handboeien? lijkt me allemaal wat erg sterk. Die dingen zijn namelijk helemaal rond geslepen waarna ze worden gepolijst. Waar is dit gebeurd? Heb je iets waar ik het op kan staven? ik heb een geldige (politie) perskaart en kan het zo navragen. En vooral: was het wel de politie? Ik bedoel er zijn al overvallen geweest op vrachtrijders door mensen in een nep politieauto compleet met juiste kleuren en juiste type zwaailicht en sirene die ook het juiste uniform aan hadden. Alleen waren ze niet van de politie. Bepaalde oost europeese criminelen denken dat iedereen hier miljonair is en ze deinzen nergens voor terug. Persoonlijk hou ik het er op dat het een hoax is, inwerkend op de ontzetting en verbijstering van de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je anders vertellen dat toen ik eens aangehouden werd de voordeur ook praktisch open is gelaten door oom agent Boer Buitendijk, wat was ook in Friesland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BoerBuitendijk, bedankt voor je vertrouwen.
Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit of je mij gelooft of niet. Beetje overdreven ook dat het je zoveel kan uitmaken dat je het zou willen navragen. En ja, het was de politie, hoe kunnen ze hem anders meenemen naar het bureau en hem daar vasthouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds ik wel eens naar programma's als "de Ombudsman" van de Vara kijk houd ik, ook bij de politie, alles voor mogelijk. Ditzelfde is iemand anders ook al eens overkomen! http://omroep.vara.nl/artikel.6555.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=23404&tx_ttnews[backPid]=5898&cHash=807fc2530dc3ece7bb56e5a4f28f1116
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier nog de link naar het betreffende videofragment: http://omroep.vara.nl/Gewelddadige-arrestatie.6552.0.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ boer buitendij, inderdaad is de politie hier in friesland een stuk nuchterder... zo nuchter dat ze vaak helemaal niets doen en totaal geen actie ondernemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als er écht iets moet gebeuren doen ze niks...
Nee, sluit dan een man op die rustig in zijn eigen huis staat te koken...
Alsof iemand op zijn sloffen gaat inbreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Racisme tiert welig in de good 'ole US of A, maar in het in de vraag genoemde geval denk ik toch eerder aan de onverbeterlijke domeheid en arrogantie (niet zozeer aan racisme) van de gemiddelde Nederlandse diender. Heb je je school niet afgemaakt dan kun je altijd nog agent worden, zo ervaar ik dat soms echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
domheid uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oom is Engels, mlodewijk, en hoewel hij al zo'n 25 jaar in Nederland woont, spreekt hij nog steeds vrij onduidelijk Nederlands. Wellicht was het toch een vorm van racisme, ze zullen hem wel voor een buitenlander hebben aangezien hierdoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wordt ook geregeld voor ehm laten we zeggen niet autochtone Nederlander aangezien, dus ik heb wel enige ervaring met dat onderwerp. Het kan natuurlijk goed zoiets zijn Novembergraye, maar onderschat ook vooral die anderhalve hersencel die het gemiddeld nog wel doet niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik weet wat je bedoelt, mlodewijk.
Ze voelen zich heel wat; dat beetje macht dat ze hebben gebruiken ze maar al te graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf lees bovenstaande, en er rijzen ook enkele vragen bij mij op.
Je oom bevond zich in de tuin, doordat er iemand over de schutting was geklommen.
Ok, heeft je oom zelf de politie gebeld of iemand anders ? Opmerkelijk daarbij, direct daarop, was de politie al aanwezig.
Dus waardering voor de politie, dat ze zo vlug ter plekke waren, anders kan ik het niet uitleggen. Terwijl je oom stamelde, ik woon hier, werd je oom tegen de vlakte gewerkt, en dat pas daarna, de politie de voordeur forceerde om toegang te krijgen naar de tuin.
Vraag me gewoon af, waar die agent vandaan kwam, die je oom tegen de vlakte heeft gewerkt ? Dat je oom als verdachte word aangemerkt, is begrijpelijk, zelfs als een medestander iets beweerd, die ken ik, kan evengoed inhouden, dat een kameraad zich voordoet, alsof je oom daar zou wonen.
Dat deze persoon word afgevoerd als verdachte, is de normaalste gang van zaken, en gezien het feit, dat je oom maar 4 uur op het bureau heeft vast gezeten, is binnen de wettelijk gestelde normen, om iemands identiteit vast te stellen.
Dat niemand naar zijn verhaal zou hebben geluisterd, vind ik nogal sterk, want anders had jou oom wel wat langer vast gezeten.
Ze zullen echt wel naar zijn gegevens hebben gevraagd, om alles te kunnen natrekken. Over de afhandeling van de zaak, dat de deuren open bleven staan, geen excuses werd aangeboden, en vooral dat ze je oom zelfstandig naar huis hebben laten gaan, kan je een klacht over indienen.
ik betwijfel alleen of je met het eerste gedeelte in je verhaal, een kans maakt, dat een arrestant in bedwang word gehouden, is voor de eigen veiligheid van de politie, en ik was er niet bij, ik moet jou verhaal maar geloven, of er van een voet op een hoofd daadwerkelijk sprake van was, aangezien er verders geen getuigen bij waren, dus dit het woord is tegen die van de uitleg van de politie.
Dat er striemen zouden zitten om de polsen van je oom, kan ook komen dat deze verzet heeft gepleegd.
Dan kunnen die dingen inderdaad pijnlijk zijn. Advies in deze, is feit en fictie goed te onderscheiden, de punten waar je zeker van bent, waar je klachten terecht zijn, die goed uit te belichten, en dan de rest als toevoeging erbij voegen.
Klaag je meer uit emotionele kant, dan vrees ik dat je klacht niet serieus word genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohhhhhhhh wat zielig..
gerum..
wens hem maar sterkte toe..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier krijgt de politie nog eens hele hele grote problemen mee... HOOP IK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze laten je altijd zelfstandig naar huis gaan.
hadden een keer mijn zoon van toen 14 (terecht) opgepakt, meegenomen naar het dichtstbijzijnde politiebureau dat open was (20km verderop) en lieten hem binnen de 6 uur vrij. Alleen staakten de bussen die dag en kon hij 20 km lopen 'savonds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon
als hij terecht is opgepakt heb ik geen medelijden met hem
lekker laten lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rtf: mij zijn een hoop van de onduidelijkheden die jij ziet wél duidelijk. Wie klom er over de schutting?
Dat was de politie. Hoe kwam de politie daar zo snel nadat er iemand over de schutting klom?
Door degene te zijn die over de schutting klom. Waar kwam de agent vandaan die de oom tegen de vlakte werkte nog voordat de voordeur werd geforceerd?
Van over de schutting. Een klassieke inval, waarbij de agenten invallen via verschillende routes tegelijk (in dit geval tuin en voordeur) om te voorkomen dat de verdachte ertussenuit glipt. Op mij komt het verhaal over alsof de politie óf reageerde op een andere melding en simpelweg het verkeerde huis had, óf reageerde op een valse melding. Het eerste wat de oom van novemberGray daarvan merkte, was dat er iemand over de schutting heen kwam, die van de politie bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreselijk. Je moet je wel heel rot voelen als je zo iets over komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ, Zou heel goed kunnen wat je daar beweert, als ze iemand willen aanhouden doen ze dat vaak door zowel voor als achter te verschijnen, de agenten voor het huis hadden uiteraard meer tijd nodig om de tuin te bereiken. Als er overigens sprake is van zo'n inval dan heeft de politie naar mijn mening des te meer de verantwoordelijkheid om van tevoren informatie (zoals een duidelijk signalement) in zich op te nemen, juist om te voorkomen dat ze de verkeerde aanhouden. @rtf, Een aantal dingen die je daar beweert lijken mij wat stug, een ervan is dat iemand 4 uur ophouden voor het vaststellen van zijn identiteit normaal zou zijn. Als het alleen daar om ging geven de overige omstandigheden voldoende aan dat er flink steken zijn laten vallen door de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rtf, SuzyQ: Het was een politie agent wie over de schutting klom.
SuzyQ heeft heeft helemaal begrepen, wat zij zegt is wat er gebeurd is. In het huis naast dat van mijn oom was inbraak gepleegd, ze hadden de dader al gepakt, maar vonden het blijkbaar ook heel waarschijnlijk dat de man die in het huis ernaast rustig zijn maaltijd stond te koken óók een inbreker moest zijn.
Het IQ moet werkelijk niet lager zakken.
Waarom ze besloten over de schutting te klimmen om een inval op zijn huis te plegen is mij dan ook een groot raadsel. Rtf, de politie houdt helaas echt niet alleen arrestanten in bedwang als deze een gevaar zijn voor de politie. Veel van deze "mensen in blauw" maken maar al te graag gebruik van hun kleine beetje macht als ze hier de kans toe krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ november, Nu breid jij je verhaal ineens uit, en werpt hierdoor wel een compleet ander licht op de zaak. Neemt niet weg, dat ik je juist adviseer in mijn vorige reactie, om zo zorgvuldig mogelijk een klacht op te stellen, om zoveel mogelijk kans van slagen te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rtf, ik vind dat persoonlijk niet zoveel veranderen.
Het maakt het misschien wel erger.
Er is een inbraak gemeld, de politie heeft de dader al, maar besluit om de man in het huis ernaast ook nog maar even op te pakken want dat zal dan wel een inbreker zijn...
Dat slaat toch alsnog nergens op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegt zou ik daar extreem blij mee zijn want dan zijn ze wel heel alert op inbrekers in je buurt, en hoef je ook niet bang te zijn dat er ingebroken word in je huis.

Antwoorden (13)

Je kunt proberen er een aanklacht over in te dienen via een advocaat. Maar ik ben bang dat de politie aanvoert dat ze een redelijk verdenking hadden. Dan heb je geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan misschien wel, maar een doodnormaal excuus lijkt mij op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dan kan je lang wachten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de buurman roept "dat is mijn buurman en die woont daar", dan kun je toch op z'n minst nagaan of je de juiste persoon wel voor je hebt. Een legitimatie is zo gecheckt. Dat is allemaal niet gebeurd. En al zou dat allemaal niet gehoeven hebben, het feit blijft dat ze de verkeerde hebben opgepakt. Dan kun je op z'n minst je excuus aanbieden. Anders ben je wel heel arrogant bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buurman heeft nog geluk gehad dat ie niet als 'medeplichtige' opgepakt is... te gek voor woorden allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze horen zelfs om je ID te vragen
De nationale ombudsman bellen, die gaat over geschillen met de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je eerst een klacht indienen en pas na antwoord daarop eventueel naar de NO
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site van de Ombudsman staat dit: "De afbakening van de bevoegdheid van de Nationale ombudsman is erg ingewikkeld. Daarom is de voorlichting hierover erop gericht om mensen eerst te laten bellen, zodat zij telefonisch kunnen vragen of zij met hun probleem aan het juiste adres zijn. Als dat niet zo is, kunnen medewerkers van de ombudsman hen direct telefonisch verwijzen zonder dat mensen tevergeefs een brief hebben geschreven. In het andere geval zullen mensen hun klacht schriftelijk of via de website moeten indienen. Alleen dan kan de Nationale ombudsman een klacht in behandeling nemen. Het (gratis) telefoonnummer is 0800 - 33 55555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00) " Link: http://www.nationaleombudsman.nl/ombudsman/werkwijze/telefonische_voorlichting/index.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf ervaring met het UWV en NO (nationale ombudsman). Eerst bij klacht tegen overheid een klacht op papier en ondertekend sturen (mail is niet ondertekend)en als het resulaat niet voldoet dan naar de natikonale ombudsman.
Nee, dat kan toch zo maar niet!
En dan niet eens naar huis brengen!
Ik zou er naar de lokale krant mee gaan, die smullen van dit soort zaken, dan komt achteraf misschien toch nog het excuus van de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens! Een fout maken kan maar daar moet je achteraf wel gewoon excuus voor aanbieden. +
In welke gemeente?
Brief naar de korpsbeheerder dus de burgemeester met kopie naar de politieke partijen in de gemeenteraad en de pers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een klacht indienen bij het desbetreffende korps, deze zullen, moeten ze gewoon in behandeling nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bent u niet tevreden over hoe de politie u heeft behandeld, dan kunt u een klacht indienen bij het betreffende politiekorps. De korpsbeheerder van het korps is verantwoordelijk voor het optreden van de politie. Elk korps heeft een eigen klachtenprocedure. U kunt daarover contact opnemen met het betreffende politiekorps. Op de website politie.nl vindt u adressen van politiekorpsen.

Zie hier voor meer informatie en voorbeelden:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-de-politie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwstip voor Hart van Nederland? http://www.hartvannederland.nl/tips/

En anders inderdaad een klacht indienen bij het betrokken korps en anders de ombudsman.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als praten met het korps niets oplevert kun je de publiciteit ook zoeken via de Vara Ombudsman:
http://omroep.vara.nl/Klacht-indienen.5462.0.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me tenminste een klacht die bij de Nationale Ombudsman thuishoort. Ik zou dat zelf doen in combinatie met meerdere wegen, zoals aankaarten bij de politiek en de media.

Natuurlijk kan dit niet zomaar! We leven hier toch niet in een politiestaat waar we aan de willekeur van de politie uitgeleverd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit allemaal precies zo gebeurd is---en waarom aan dit verhaal twijfelen trouwens?--- dan dient er een klacht tegen dit politieoptreden ingediend te worden,want we leven,dacht ik,níet in Birma of Noord-Korea.

We leven,dacht ik tenminste tot nu toe,nog altijd in een rechtsstaat met een Grondwet met rechten (en ook plichten) voor álle burgers.

Wanneer iemand aangehouden wordt op de wijze,welke u hier schetst,móet er een aantoonbare,bewijsbare reden zijn dat iemand zich agressief verzet tegen arrestatie,ánders,lijkt mij,is deze manier van iemand in de boeien slaan óngrondwetig!

De heren agenten hadden op z'n minst navraag kunnen doen bij buren,de identiteit kunnen checken van je oom door hem de gelegenheid te geven zijn identieteitspas te pakken enz.

Deze agenten moeten terug naar de politieschool,want het lijkt mij dat ze totaal niks hebben geleerd om op de juiste wijze om te gaan met burgers.
Daar zijn regels voor,lijkt mij.

De heren/dames agenten staan wél gelijk klaar om boetes uit te delen,flitspalen te plaatsen en om fout/over tijd geparkeerde auto's een beugel om te doen.
Maar tja...de "betaalstaat" Nederland heeft nu eenmaal geld nodig en de burger ---nota bene belastingbetaler!---
is hieraan ondergeschikt.

Aan te raden is inderdaad om ,zoals anderen hier al geopperd hebben, mee naar de media (TV,pers,e.d. ) te gaan en b.v. de ombudsman in te schakelen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat er steeds meer op lijken,dat de rechten van de burger stééds meer worden afgemeten aan de dikte van zijn/haar portemonnee: de rest schijnt steeds meer "bijzaak" te worden.

Natuurlijk moet óók erkend worden dat de politie(-organisatie) onder steeds grotere druk komt te staan vanuit politiek en maatschappij,maar dit is nog géén excuus voor een dergelijk optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
En eh, je mag wel 'jij' zeggen hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@NovemberGray Ik denk dat het een belg is, snapje
Zoveel mogelijk media hierover inlichten. Dan krijgen ze vanzelf wel spijt als er een stuk of wat verslaggevers met camera en al voor ze bij de deur staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt hier het volste recht het politiekorps aan te klagen, hier zijn bijna alle procedures overtreden en zelfs zijn grondrechten.
klaag ze aan en eis een schadevergoeding, dan sta je in je gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel mogelijk de media zoeken. Want in hun ogen doen ze nooit iets fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat op het politiebureau bleek, dat uw oom onschuldig was, betekent nog niet, dat de aanhouding onrechtmatig was. De politie kijkt naar feiten en omstandigheden. Kennelijk waren de feiten en omstandigheden dusdanig, dat er tot aanhouding overgegaan is.

Na aankomst op het politiebureau wordt de aanhouding getoetst door de hulpofficier van justitie ( hovj). Kennelijk was de hovj van mening, dat er genoeg grond was om het bevel te geven, om uw oom op te houden voor onderzoek en niet gelijk in vrijheid te stellen.

Het gebruik van handboeien en de manier van aanhouden is afhankelijk van de melding en tevens van het gedrag van de verdachte. Een rustige en goed meewerkende verdachte wordt niet zomaar tegen de grond gewerkt en krijgt al helemaal niet zomaar een voet op het hoofd geplaatst. Kennelijk sputterde uw oom nogal tegen. Het is begrijpelijk dat uw oom het niet eens was met de aanhouding, dat zou ik zelf ook niet geweest zijn, maar het maakt nogal verschil hoe je dit vervolgens richting politie uit.

U geeft aan dat u het onbegrijpelijk vindt dat de politie overgaat tot een tweede aanhouding, op het moment dat er al een inbreker bij de buren is gepakt. Denk zelf dat het juist goed is, dat de politie op zoek gaat naar mogelijke handlangers. Inbraak staat nogal hoog in de top tien van misdrijven, die het onveiligheidsgevoel bij burgers doen aanwakkeren, dus het is lovenswaardig, dat de politie hier hoog op inzet.

Dat het huis van uw oom onafgesloten is achter gelaten is vreemd. Ik was er niet bij, dus kan ook niet verklaren hoe en waarom dit zo gegaan is.

Een lift naar huis, nadat het onderzoek en verhoor waren afgesloten, is niet standaard, maar zou misschien wel netjes zijn geweest. echter misschien waren er wel omstandigheden, die dit niet mogelijk maakten.
AlphaLimaSierra