Waarom heeft bij een executie door schutterspeloton 1 soldaat losse flodders en de rest schiet met scherp?

Gelezen op CBS news, ze willen weer iemand doden met het executiepeloton

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Een vuurpeloton, een groep mensen (vaak soldaten) die tegelijkertijd op het slachtoffer schieten. Geen enkel lid van het vuurpeloton kan het leven van de veroordeelde redden door niet te schieten.

Soms wordt een van de geweren met een losse flodder geladen. De leden van het peloton weten dat, maar er wordt niet verteld in welk geweer hij zit. Hiermee wordt het makkelijker voor de leden van het vuurpeloton om deel te nemen, omdat ieder lid de kans heeft naderhand te geloven dat hij persoonlijk niet een dodelijk schot heeft afgevuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heb je het verkeerd gelezen en is er slechts één die met scherp kan schieten. De rest is losse flodders.
Zo weet niemand wie het slachtoffer echt gedood heeft, wat voor diegenen die moeten executeren wel prettiger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo simpel is het....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er stond 4 have bullets, 1 have blanks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee C4th, er is 1 die niet met scherp schiet, dit om de psychologische kant van de zaak een handje te helpen. Ieder van de schutters kan zichzelf zo voor de gek houden en denken dat hij waarschijnlijk de losse flodder afschoot. Dit schijnt te zijn om de kans op morele problemen te verkleinen. Lastige is alleen wel dat een ervaren schutter weet of hij al dan niet met scherp schiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin - dat helpt helemaal niks (psychologisch) en maakt je ook niks minder 'schuldig'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
don't shoot the messenger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wordt het om die reden gedaan, het is 'plausible deniability' richting jezelf. Je kunt als onderdeel van het vuurpeloton richting jezelf op geloofwaardige wijze ontkennen dat jij het dodelijke schot loste.
Volgens mij heeft hij het goed gelezen.

Met slechts 1 echte kogel is de kans op overleven veel te groot. Er word op de borst geschoten. Als degene met de echte kogel niet schiet of zijn wapen hapert of een of andere reden waardoor zijn kogel zijn doel niet treft dan is de kans op overleven te groot.

En ookal is er maar een losse flodder dan nog is de dodelijke schutter nog niet te achterhalen.

Je reden klopt echter wel.

De losse flodder dient voor het niet te kunnen achterhalen wie de moordenaar is.
Heeft iedereen een echte kogel dan is de dodelijk kogel alsnog nauwelijks te achterhalen maar dan geldt al snel het mede plegen ! Dan doe je het samen.
Het is ook zo dat de familie niemand (van de schutters) kan aanspreken als achteraf blijkt dat de geexcuteerde onschuldig blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat een woord als moordenaar hier niet op zijn plek is. Verwijten van familie ook niet. Het zijn niet degenen die moeten schieten, die de beslissing tot executie hebben genomen, ze moeten het alleen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die ene kogel is dodelijk , geloof mij maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maeve:
Iemand die een beslissing tot executie uitvoert, is even schuldig zo niet schuldiger dan diegene die de beslissing heeft genomen. (Voor zover we natuurlijk over 't woord schuldig mogen spreken.)
Je mag je niet verschuilen achter je commandanten!! Je hebt wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid. Of je nu geacht wordt bevelen op te volgen of niet. Bevel is bevel? Nou, bij mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Maeve "moordenaar" was niet de bedoeling. Dat woord is tijdens het type ertussendoor geslopen. Mijn excuses ;) Je hebt volkomen gelijk.
@ Piraatje dat een kogel dodelijk is geloof ik ook wel, maar het gaat erom dat een wapen kan weigeren ( vastlopen en dan is 1 kogel niet dodelijk).
@mmm bevel is bevel nou bij mij niet, daarom ben je waarschijnlijk niet in dienst ;) Maar deels heb je gelijk. Iedereen dient naar eigen ingeving bevel kunnen weigeren indien in strijd met alle redelijkheid en billijkheid.
Het is emotioneel zwaar om iemand te moeten executeren. Daarom krijgt er een uit het vuurpeleton losse flodders, zodat je jezelf kunt troosten met het idee dat jij het misschien wel niet was die de dodelijke kogel hebt afgevuurd.
Persoonlijk lijkt het me onzin, maar goed, er zal wel over nagedacht zijn.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat ze in deze moderne tijden nog zoiets overhoop gaan halen. Je belast een groepje mensen daar toch flink mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je? Wat overhoop halen? Het systeem dat niet iedereen met scherp schiet?
Wie zou je er dan mee belasten? Als 't een schutter is: dan moet je zulke schutters niet mee laten schieten. Simpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een vuurpeloton moet je een man of vijf of zo bij elkaar halen die kunnen en mogen schieten. Dat zullen dan wel dienstplichtige soldaten of zo worden. Die moeten dan met elkaar iemand gaan doodschieten.
Zelfs voor een soldaat lijkt me zoiets vreselijk om te doen. Zelfs als de persoon in kwestie de doodstraf heeft verdiend, wil je toch niet graag de persoon zijn die 'm moet uitvoeren.
Bij de stoel of een injectie beperk je het aantal mensen dat het daadwerkelijk moet doen, plus het is minder rechtstreeks. Nou ja, die injectie wel dan, maar dat is een arts en die kan dat misschien beter uitschakelen? Eigenlijk is het allemaal erg barbaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Mmm, er zijn nog steeds situaties waar geen professionele beulen, maar bijvoorbeeld dienstplichtige militairen moeten schieten.
Het is inderdaad net andersom: er is er maar een die een echte kogel in zijn geweer heeft, de rest heeft losse flodders. Zo weet na afloop niemand wie nou daadwerkelijk de executie heeft voltrokken, vermoedelijk om te voorkomen dat er naderhand iemand in gewetensnood kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de bronvermelding goed leest, die verwijst naar wikipedia, dan staat er dat beiden manieren mogelijk zijn.

Dus het kan zo zijn, dat er 1 losse flodder is, en de rest met scherp, en het kan dus ook zijn, dat alles met scherp schiet, en 1 persoon met een losse flodder.

Of iedereen schiet met scherp, dat kan ook uiteraard.
Als iedereen met losse flodders schiet, dan kan ook eventueel iemand overlijden, bijvoorbeeld door een hartstilstand, van schrik of angst, alleen persoonlijk denk ik, dat zoiets niet de bedoeling is van de executie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omschrijving
Het schieten gebeurt door een vuurpeloton, een groep mensen (vaak soldaten) die tegelijkertijd op het slachtoffer schieten. Geen enkel lid van het vuurpeloton kan het leven van de veroordeelde redden door niet te schieten.

Soms wordt een van de geweren met een losse flodder geladen. De leden van het peloton weten dat, maar er wordt niet verteld in welk geweer hij zit. Hiermee wordt het makkelijker voor de leden van het vuurpeloton om deel te nemen, omdat ieder lid de kans heeft naderhand te geloven dat hij persoonlijk niet een dodelijk schot heeft afgevuurd. Nu is het wel zo dat een ervaren schutter het verschil kan voelen tussen de terugslag van een echte kogel en een losse flodder (die van een losse flodder is veel minder krachtig), maar in de praktijk blijkt dat er een sterke psychologische druk is om geen aandacht te besteden aan de terugslag. Veel leden van een vuurpeloton blijken bovendien naderhand de terugslag als niet krachtig te hebben ervaren. Ook kan het zo zijn dat er maar één geweer is met een kogel en de rest met een losse flodder.[bron?]

Het komt wel eens voor dat een schutter weigert aan het vuurpeloton deel te nemen, maar in veel situaties (onder andere tijdens de Duitse bezetting) was de consequentie dat hij zelf tussen de veroordeelden plaats moest nemen. Natuurlijk kan een schutter zijn geweten ook zuiver houden door opzettelijk mis te schieten.