Wat zijn je rechten, wanneer je je auto uitleent en de lener hiermee een ongeluk veroorzaakt?

Ik heb dus mijn auto uitgeleend aan een collega. Deze heeft een ongeluk door zijn schuld veroorzaakt, wat dus betekende dat mijn wagen en die van de tegenpartij flink wat schade opliep. Mijn collega zegt nu de helft van mijn schade te willen vergoeden. Hij zegt dat ik hem geleend heb aan hem en ook verantwoordelijk ben. Buiten dat het mij geld kost, gaat mijn no-claim van mijn verzekering ook omhoog. Staat mijn collega in zijn recht,(afgezien natuurlijk het sociale oogpunt, het zal de relatie niet ten goede komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je loopt een risico, als je je auto aan een ander uitleent. Als er schade gereden wordt, dan kun je flink de klos zijn, zoals u nu ondervonden hebt. U heeft in dit geval geen speciale rechten. De kosten van de schade moet u in principe zelf dragen. Wat dat betreft is het dus al netjes, dat uw collega de helft van de kosten voor zijn rekening wil nemen. Hij is hiertoe niet verplicht.
AlphaLimaSierra