ik woon in deventer maar wil werken in heerlen i.v.m vriendin maar kan me niet inschrijven op haar adres van wegen een uitkering kan dit?

mijn vriendin heeft een uitkering. we willen graag gaan samen wonen maar dit kan nog niet omdat zij bang is dat ze haar uitkering kwijt raakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor uitkering heeft ze? WW? Bijstand? Nog wat anders?

Antwoorden (4)

Dan moet je inderdaad kiezen;

- of samenwonen en je vriendin wordt gekort op haar
uitkering
- of een eigen huisje zoeken in Heerlen

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jij een inkomen hebt, en je gaat samenwonen, dan wordt er van je verwacht dat jij je vriendin kan onderhouden.
Je vriendin zal dan dus worden gekort op haar uitkering of ze verliest haar uitkering helemaal (ligt er aan hoeveel loon jij krijgt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik eerst eens goed uitzoeken hoe het zit met die uitkering. Als ze die kwijt zou raken als jullie gaan samenwonen, is dat omdat jij geacht wordt jullie samen te onderhouden, en dat kun je dan ook als jij werkt.
Als je dat niet wilt, zul je zelf een adres moeten zoeken, want dan kan samenwonen niet.
Kiezen of delen, en bedenk als je bewust gaat frauderen: er wordt steeds scherper op gelet en je bent verschrikkelijk zuur als ze je pakken (alles terugbetalen plus een enorme boete eroverheen en voorlopig geen recht op een uitkering).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie willen toch niet van 2 walletjes eten cq frauderen?
U vermeld niet om wat voor soort uitkering het gaat.
Zoek daar eerst werk en daarna kunt u uw vriendin onderhouden met uw salaris. Mislukt uw relatie, dan kan uw vriendin weer haar uitkering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk niet maar ik wil graag werk gaan zoeken in zuid limburg maar dat is niet mogelijk want als ik me bij haar inschrijf raakt ze haar uitkerkering kwijt. en zolang ik geen werk heb kan er niks betaald worden snap je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan toch ook vanuit je woonplaats naar werk zoeken in Heerlen. Als je dan wordt uitgenodigd voor een gesprek kun je eventueel bij je vriendin blijven overnachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke uitkering krijg je terug als een relatie mislukt en je weer alleen gaat wonen Een ANW uitkering kan je bv niet nogmaals aanvragen.
Het zou handig zijn als vragensteller aangeeft om welke uitkering het gaat
Helemaal afhankelijk van welke uitkering jouw vriendin heeft.

Meestal loopt een uitkering nog een korte periode door als je gaat samenwonen, je zou in die tijd een baan kunnen zoeken.
Je kan ook zorgen voor een beetje spaargeld zodat je een korte periode kan overbruggen.

Als jij een inkomen hebt en jullie daar samen van kunnen leven dan heeft jouw vriendin haar uitkering natuurlijk niet meer nodig, tenzij ze arbeidsongeschikt is, dan blijft ze haar uitkering eventueel aangepast, behouden.