Mag je in een tent wonen?

Ik bedoel hier in Nederland. Stel: je koopt een stukje grond en je zet er een stevige tent op. Mag je daar dan wonen.

Toegevoegd na 48 minuten:
Het gaat dan om een grote tent. Denk daarbij aan een legertent (m75) of een yurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat als je grond koopt dat het wel mag. Maar ik zeg toch nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/caravan-wonen.16227 komt op hetzelfde neer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@natazzz: Er zit een klein verschil in. Het gaat bij mijn vraag namelijk om eigen grond, en niet over een camping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ssie..

Het beste antwoord

Nee hoor, dat mag helemaal niet in Nederland. Je hebt hier te maken met wet- en regelgeving die je verplicht je aan te passen aan de geldende norm. Een huis dus en dat huis moet dan ook nog eens aan allerlei voorwaarden voldoen.
Wil je meer vrijheid, dan zul je naar een ander land moeten uitwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja het mag maar zonder verwarming zal het in de winter geen pretje zijn en zonder stromend water ook niet

Toegevoegd na 6 minuten:
het enigste probleem kan zijn als je het in het centrum van een stad doet dat de welstandscommissie hier een probleem van gaat maken en de omwonende

Toegevoegd na 52 minuten:
Het COA heeft reusachtige plastic tenten aangeschaft, waarvan een eerste onlangs is geopend bij het AZC Prinsenbosch in Gilze en Rijen. In de tent, ook wel paviljoen genoemd, kunnen ruim 250 asielzoekers worden opgevangen. Het COA is op zoek naar een tweede locatie voor een dergelijk tentenkamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zult wel voor riolering in de tent moeten zorgen als je er permanent gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat verplicht? Een compost wc werkt ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met of zonder riolering, wonen in een tent mag in Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loeki037 ik neem toch aan dat je je ook wil wassen, de was doen en afwassen.
Een stuk grond dat je koopt heeft een bestemming (vastgelegd in het bestemmingsplan). Als je iets anders daarmee doet, ben je in overtreding.

Bij onderstaande bron kun je de bestemmingsplannen van heel Nederland raadplegen en kijken wat er op jouw stukje grond zou mogen gebeuren.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op ruimtelijkeplannen.nl staan helaas alleen de nieuwe plannen (sinds de in werking treding van de nieuwe WRO) , dus als je het zeker wil weten moet je even bij de gemeente langs, daar geven ze inzage in de bestaande bestemmingsplannen.
Ik ken alleen de toestand in België (sorry)
Je mag er wel in wonen ,maar het mag geen permanente verblijfsplaats zijn. Daarvoor heb je toelating nodig van de dienst ‘ruimtelijke ordening’ Die .geven zomaar geen certificaten af en onderwerpen U aan allerhande regeltjes.
Wanneer je in je eigen tuin wil kamperen is er geen enkel probleem ,tenzij het gemeentelijk reglement zo’n restrictie inbouwt… ook wanneer de buren last ondervinden , wordt er wel eens opgetreden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een tent opzetten voor een feest of openbare happening , moet wel aangevraagd worden aan de gemeente. Reken er maar op dat de politie en zelfs de brandweer een kijkje komen nemen.
Maar Uw kindertjes in de zomer in een tentje in de tuin , daar gaat niemand moeilijk over doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag wel een tent zetten op je eigen stukje bosgrond o.i.d. maar je mag er niet je domicilie kiezen (je adres).
Voor een woning moet de bebouwing passen in het bestemmingsplan, er moet een bouwvergunning zijn afgegeven. Voor een tent wordt geen bouwvergunning afgegeven.

Opvang van asielzoekers in tenten heeft uiteraard een tijdelijk karakter. Ik heb jaren bij vluchtelingenwerk gewerkt, en ik snap goed dat mensen hun eigen land moeten ontvluchten, maar ik weet ook hoe mensen vluchtroutes volgen die door mensen die daar geld mee verdienen, worden geinspireerd. Nederland staat nog steeds hoog op het lijstje van die lieden. Het zou kunnen dat er qua ruimte elders op aarde, andere plekken eerder in aanmerking komen. Daarbij zou opvang in tenten een signaal kunnen zijn om de vluchtelingenstroom te laten ombuigen naar andere streken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag en het gebeurt, waar je wel aan moet denken: als je ergens een tent opzet moet dat goed geregeld zijn en geheid dat je je op die plek niet kunt registreren als inwonende. Dus daar zitten wel haken en ogen aan.