Hoe krijg je bericht als je voor de rechter moet komen?

Komt er gewoon een brief? Is dat een envelop met opschrift 'rechtbank', of blanco? Of is het aangetekend? Of een deurwaarder?
En maakt het nog verschil voor wat voor soort vergrijp je voor moet komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (8)

je krijgt een brief binnen dat je bij de dichtbijzijnde postkantoor een brief moet ophalen zulke brieven mogen nooit in de brievenbus worden gedaan
dit heb ik 2 keer meegemaakt

Toegevoegd na 1 minuut:
owja ook moetje ook dan je legitimatie meenemen om aan te tonen dat de brief voor jou is bestemd eerder krijg je hem niet mee je mag ook iemand machtigen om het mee te nemen met jou handtekening en kopie van je legitimatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is aangetekend, en in mijn tijd waren ze er bij de PTT nogal nauwkeurig in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet te bereiken bent, kan er zelfs een oproep in de krant verschijnen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het ligt er nog al aan, voor welk vergrijp je moet vóórkomen. Ik kreeg gewoon over de post een uitnodiging om me te verantwoorden voor een ( in hun ogen grove )verkeersovertreding.
Ik kan me voorstellen, dat als je voor moord moet vóórkomen, dat de regeltjes dan anders zijn.
jc54
13 jaar geleden
Ik kreeg gewoon een brief in de bus waarop aan de buitenkant Arrondisementsrechtbank stond. Mijn vergrijp was dat ik een agente het woord "trut" had toegevoegd toen ik op het punt stond het politiebureau te verlaten. Daar maakte die trut dus een proces verbaal van en ik kreeg een boete van 100 euro maar heb het laten voorkomen en de boete werd toen kwijtgescholden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel.
Een deurwaardersexploot voor correctionele zaken.
Aangetekende brieven voor kleinere zaken.
Soms komt de politie de brief afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een brief waarin staat of je voor de rechter mag komen, er staat wel MAG in maar je MOET komen. je hebt geen keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om voor het gerecht te verschijnen ontvang je aangetekend een soort uitnodiging, de zogenaamde dagvaarding.

Hierin staat tevens aangegeven waarvan je verdacht wordt.

Overigens ben je niet verplicht te verschijnen als het een strafzaak betreft.

Je kunt dan echter wèl bij verstek veroordeeld worden en je mist de mogelijkheid je in persoon te verweren.

Ook het hebben van een raadsman/vrouw ben je niet verplicht. Je kunt ook jezelf verdedigen.

Of dat laatste erg raadzaam is..waag ik echter te betwijfelen.

Groet,

Ton