hoe zit het met een rechtspersoon.

Op stage moet ik een stuk over de juridische vorm van het bedrijf. Het is een BV. Meer kan ik er niet over vinden dus wil het 'BV' een beetje uitgebreid uitleggen. Hier in komt het begrip ' rechtspersoon ' in voor.

Een rechtspersoon ik citeer van wiki; '' Een rechtspersoon is een juridische constructie waardoor een abstracte entiteit of organisatie op kan treden als een volwaardig en handelingsbekwaam persoon in het rechtsverkeer behept met rechten en plichten zoals een natuurlijk persoon dat kan doen.''

Dus het wordt een persoon genoemd maar dat is het niet of hoe zit dit nou....

Zou iemand het mij op een begrijpelijke Nederlandstalige manier kunnen uitleggen en niet zoals het hierboven staat ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Heel simpel uitgelegd:
Als jij een bedrijf begint en het bedrijf gaat failliet. Dan komen de schuldeisers naar jou persoonlijk toe om hun geld te eisen (bijv. door beslag te leggen op jou huis).

Als je dit wilt voorkomen kan je een BV (besloten Vennootschap) oprichten. Je creeert dan eigenlijk een 'rechtspersoon' die tussen jou en het bedrijf zit. Jij bent dan de aandeelhouder/baas van de BV, en deze BV is de baas van het bedrijf. Als het bedrijf dan faillet gaat, kunnen de schuldeister naar de BV gaan en hier proberen geld uit te halen (een BV kan ook geld hebben, bijv. op een rekening), maar de schuldeister kunnen (eigenlijk) nooit naar jou komen om geld te vragen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kan je voorstellen dat hier best makkelijk misbruik van kan maken. Je kan dan bijv. met een BV een bedrijf beginnen en geld lenen. Dat geld geef je dan allemaal aan jezelf en dan laat je de BV failliet gaan.
Om dit te voorkomen zijn er een aantal wetten gemaakt die ervoor zorgen dat dit moeilijk is. Zo is het verplicht om €18.000 te betalen (aan de BV) om hem op te richten en als er bewezen wordt dat je fraude hebt gepleegd werkt de BV-constructie niet meer en kunnen de schuldeisers alsnog naar jou persoonlijk toe.

Kleine toevoeging: Een BV is dus GEEN echt persoon, maar op papier wel. Hij is een rechtspersoon die je opricht om te functioneren tussen jou en je bedrijf. Jij hebt 100% van de aandelen van de BV en kunt dus alles voor de BV bepalen (en dus ook voor je bedrijf).

De meeste bedrijven beginnen als BV waarvan 1 of een paar mensen de aandelen bezitten. Zij werken samen om het bedrijf groot te maken.
Als het bedrijf nou meer geld nodig heeft kunnen ze ervoor kiezen om de BV om te zetten naar een NV (naamloze vennootschap) Hierdoor kunnen ze aandelen op de beurs verkopen en 'lenen' ze als het ware geld van de nieuwe aandeelhouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wellicht heb je iets aan bijgevoegde bron van de
Kamer van Koophandel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijke personen en rechtspersonen. Natuurlijke personen zijn simpel gezegd jij, ik en andere mensen. Jij doet als natuurlijk persoon allerlei rechtshandelingen (als je iets koopt is dat al een rechtshandeling) met alle gevolgen van dien (rechten en plichten).
Een BV wordt gezien als rechtspersoon. Het is geen natuurlijk persoon, maar kan wel als "persoon'' rechtshandelingen verrichten. De reden waarom de BV (maar ook andere rechtsvormen) als rechtspersoon expiciet wordt genoemd is omdat de BV dan ook zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor alle rechtshandelingen die de BV doet. Zo kan de directeur of bestuurder van de BV niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als er dingen misgaan. Tenzij die persoon bewust dingen doet die niet mogen uit naam van de BV (bestuurdersaansprakelijkheid).