Kan iemand mij vertellen, wat er exact in je EPD vermeld staat, en voor wie dat inzichtbaar is, en wat er gebeurd als je bezwaar in dient?

Ik heb op deze site alles doorgenomen:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/elektronisch-patientendossier, maar ik vind dit toch nog net ietsje te vaag.
Ik heb wat vragen, en graag een directer antwoord dan dat ik bijvoorbeeld via deze site kan krijgen.
- Wat staat er nou exact in je landelijke EPD vermeld?
- Voor wie is deze EPD nou echt inzichtbaar (er staat, het is voor een zorgverlener alleen na toestemming van de patiënt inzichtbaar, maar er is me nog nooit gevraagd 'mag ik uw EPD inzien?' omdat zorgverleners daar natuurlijk gewoon van uit gaan)?
- Wat gebeurd er, als ik bezwaar in dien? Wat veranderd er dan? Wie krijgt dan ineens moeilijker of geen inzicht meer in mijn gegevens?

Nou ja, alle informatie is welkom dus :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bang voor misbruik bent: je hoeft jezelf niet in 't EPD te laten opnemen, c.q. je kan je er laten uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik, maar ik wil eerst weten wat nou precies erin staat en wat er allemaal veranderd als ik me laat uit schrijven. Dit omdat ik allerlei 'gebruiksaanwijzingen' op medisch gebied heb, bijvoorbeeld ziektes waar artsen rekening mee moeten houden, en medicatie die ik absoluut niet mag, wat er met me kan zijn in nood enz. Maar ja, ik draag gewoon een heel medisch paspoort altijd bij me, met genoeg gegevens daarin mocht ik niet zelf kunnen reageren, dus vraag me af of het nou echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar google en type EPD in,daar staan erg veel links,behalve degene die ik je gaf bij de vorige vraag. Wellicht dat daar antwoorden vindt op al je vragen. Het is onbegonnen werk om alle sites op te noemen. Succes.

Het beste antwoord

Ik heb bezwaar gemaakt tegen opname in het EPD, juist omdat er zoveel vaagheden zijn. Ik heb van te voren ook contact gehad met het EPD en daar heb ik het volgende uit begrepen;

- In het EPD staat je patiëntendossier. Dus alles wat bij je huisarts (en het ziekenhuis) over jou bekend is. Ziektes die je hebt, ziektes waarvoor je behandeld bent, medicijnen die je slikt, etc. Echt alles, dus bijvoorbeeld dat je in 2007 een griepprik hebt gehad, maar ook dat je in 1998 via je huisarts bij het GGZ bent geweest en alle rapporten van het GGZ.

- Zorgverlener is een breed begrip. Nu ligt jouw patiëntendossier alleen bij je huisarts en deels bij het ziekenhuis als je daar recentelijk behandeld bent. Als je in een andere stad naar de huisarts gaat, kan die niet bij jouw gegevens. Het EPD kan hij/zij echter wel checken. Dito voor ambulancepersoneel en personeel op de spoedeisende hulp (lichamelijk en psychisch).

- Als je bezwaar indient verandert er niets ten opzichte van de huidige situatie. Het EPD is immers een nieuw systeem. Dien je bezwaar in, blijft je patiëntendossier in dezelfde mate toegankelijk als de afgelopen paar jaren.

Lang verhaal kort, je huidige patientendossier staat waarschijnlijk bij een arts op zijn harde schijf of in het netwerk van het gezondheidscentrum en is dus beperkt beschikbaar. Het EPD is (voor gemachtigden) altijd en overal beschikbaar.

Ik hoop dat ik het een en ander voor je heb kunnen verduidelijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet het antwoord op je vragen niet. Maar je schrijft in de laatste regel van je toelichting, dat alle informatie welkom is.

Om een beter inzicht te krijgen in het EPD, wat wel mag en niet mag, en hoe het werkt in het algemeen, kan ik je onderstaande link aanbevelen. Natuurlijk is dat een "gekleurde" site, maar als je je dat goed beseft, is dat geen enkel probleem. Als je met deze link, en de link die je zelf geeft, aan de slag gaat, komen er vanzelf zaken uit die "wringen" en kun je m.i. van daaruit veel gerichter antwoorden vinden op je vragen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +
Ik ben er zeker van: ik haal mezelf eruit.