Waarom brengt lopen onder een ladder door "ongeluk"?

Ik loop vaak gewoon onder ladders door, maar ik hoor vaak mensen zeggen ..niet onder de ladder lopen , dat brengt ongeluk..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

De persoon die op de ladder werkzaam is kan per ongeluk iets uit zijn handen laten vallen net als jij onder de ladder doorloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Precies, dat is het enige ongeluk dat je kan overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een - een + van mij

Andere antwoorden (4)

Het is natuurlijk onzin dat het ongeluk brengt, dat is puur bijgeloof.
Het is alleen ontstaan door het feit dat er nogal eens wat uit de handen van de persoon op de ladder is gevallen op mensen die onder de ladder doorlopen.

Het is dan ook "veiliger" om niet onder een ladder door te lopen want de schilder kan wel eens zijn pot verf uit zijn handen laten vallen. Dan loop je natuurlijk niet lekker onder de ladder....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgeloof,

maar dit is wat wiki zegt:

Ladders
Een ladder tegen een telegraafpaal

Volgens het bijgeloof brengt onder een ladder doorlopen ongeluk. Een ladder die ergens tegenaan leunt vormt een natuurlijke driehoek met de muur en de grond. Gezien nu de driehoek het symbool is van de heilige Drie-eenheid is, beoordeelden onze voorouders het fenomeen van onder een ladder door te lopen als een uitermate oneerbiedige daad. Wie dit wel deed, werd beschuldigd van duivelsverering. Later ontwikkelde men geleidelijk de overtuiging dat wie onder een ladder durfde door te gaan, door de dood getroffen kon worden. Een vrouw die het waagde onder een ladder door te lopen, zou nooit binnen het jaar getrouwd raken. Om gespaard te blijven van dit onheil, moest men zijn vingers kruisen of een wens doen. Ook op de schoenen spuwen en wachten tot dit opgedroogd is zou volstaan.

Onder een ladder doorlopen is ook zonder bijgeloof niet altijd veilig. Wanneer er iemand op die ladder staat, kan diegene per ongeluk een emmer of gereedschap laten vallen. En degene die onder de ladder doorloopt zou per ongeluk tegen de ladder aan kunnen stoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je dat zo gelooft, een self fulfilling prophecy noemen de oneindig wijze amerikanen dat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy

staat zelfs in de Pledge of Allegiance

One nation under God that doesn't walk under ladders or feels the need to justify wars...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nu in het nederlands please..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
selffulfilling prophecy = zelfbevestigende voorspelling One nation under God that doesn’t walk under ladders or feels the need to justify wars… = Een land onder God die niet onder ladders loopt of haar oorlogen verantwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet voor mij maar er kunnen ook G.Vers zijn die geen engels kunnen lezen vandaar..
Als je eronder door loopt en de ladder glijdt weg, dan heb je echt alles behalve geluk....nee is bijgeloof joh.