Waarom zeggen sommige mensen Geen dank als jij net dank je wel hebt gezegd voor iets?

Je zegt toch niet zomaar dank je wel? Moet je dit dan weer terug nemen van owh dan geen dank je wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien is mijn vraag onduidelijk, kleine aanvulling.

Situatieschets:
Iemand houdt de deur voor mij open omdat ik een grote krat vasthoudt. Ik zeg "dank je wel" tegen de dame.

Zij zegt "geen dank"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.7K

Het beste antwoord

Het is een manier om te zeggen: Niets te danken, ik heb het graag gedaan, en het was geen moeite. Gewoon een reactie op het dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

sommige mensen zijn nou eenmaal. kan je niks aan veranderen. doordat jij dank je wel zegt laat je zien dat jij goed opgevoed bent en mensen met respect behandelt

Toegevoegd na 28 seconden:
kan zijn dat hun ook goed zijn opgevoed maar gewoon geen dank je wel willen zeggen

Toegevoegd na 4 minuten:
oh zo bedoel je. zij bedoelt dan dat je geen dank je wel hoeft te zeggen omdat zij het niet erg om die deur voor je open te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet je helemaal niet negatief opvatten hoor.
Als iemand je iets geeft en jij zegt "dank je wel" dan is het helemaal niet gek als iemand dan terugzegt "geen dank".
Daar bedoelt die persoon mee dat het geen moeite was, het is iets positiefs. Dat moet je dus zeker niet negatief opvatten.
"Geen dank" zou je ook kunnen opvatten als "alsjeblieft".

Moet je niet te zwaar aan tillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wil geen dank zeggen dat ze het ook zonder bedankje gedaan zouden hebben.
Stel dat je in plaats van de waardering in het woord dank, geld had gegeven als waardering?
Waarschijnlijk zou je het geld terug gekregen hebben.
oh ja,
dit antwoord?
graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de engelsen zeggen het leuker, maar bedoelen hetzelfde.
you'r welcome
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je "dank je wel" zegt, geef je eigenlijk in lichte vorm aan dat je die ander iets verschuldigd ben.
En ja, ja, ik weet het, zo letterlijk ligt het niet.
De ander geeft vervolgens aan, dat je diegene niets verschuldigd bent.
Het is gewoon een beleefdheidsvorm.
Men kan ook zeggen :"Graag gedaan."
De gevoelswaarde daarvan is vergelijkbaar.