Ja je mag dit afdwingen, en dat kan alleen via de rechter. Hoewel je het ook eerst kan proberen met een mediator, dan komt er nog geen rechtspraak en wordt er tussen jullie bemiddeld door een onafhankelijk persoon.

Het is erg vervelend als er geen omgang met je kind wordt toegestaan en bij zulke strijd is het kind altijd de dupe.

Ik heb er destijds voor gekozen om mijn kind bij zijn vader te laten wonen, omdat dit uiteindelijk de minste ruzies zou opleveren. Dit uit het belang van het kind heb ik hier geen strijd van gemaakt.

Echter als mijn kind beschermen zou betekenen dat ik hem helemaal niet meer mag zien, wordt dit een heel ander verhaal. Dan is de keus tussen schade aan het kind vanwege het niet zien van een ouder, of schade aan het kind vanwege de strijd.

Aangezien ik van mening bent dat een kind nog altijd beter twee ruzieënde ouders kan hebben dan 1 ouder helemaal moet missen zou ik dit inderdaad gewoon afdwingen.

En je maakt alleen geen kans van slagen, indien je geen goede ouder zou zijn en dat dit aangetoond kan worden.

Het is soms wel problematisch als de andere ouder niet meewerkt met de rechterlijke uitspraak, dan kan dit een lang lopende procedure gaan worden, dus bereid je daarop voor.

Als je rechtsgang als laatste optie ziet is een mediator misschien een optie die jullie kunnen proberen, dan kan je later altijd zeggen dat jij er alles aan gedaan hebt om het netjes op te lossen.

Sterkte!!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, in tegenstelling tot wat vorige beantwoorde stelde. Een kind van 12 heeft geen! beslissingsbevoegdheid in deze stelling. Er wordt naar zijn mening geluisterd en de mening wordt overwogen, maar het is zeker niet zo dat als het kind niet wil, dat het dan ook niet hoeft.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als ouder heb je in principe recht op contact met je kind. Er moet al heel wat gebeuren, wil je dit recht verliezen. Desnoods dwing je via de rechter een omgangsregeling af. Beter is het voor de verhouding met je ex natuurlijk, om dit in goed overleg samen te bepalen. helaas lukt dat niet altijd. Vooral het kind is dan meestal de grote verliezer.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat wil juist niet...ik hou van me meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de - is niet van mij
sterredag
13 jaar geleden
wat een rare min, ff compenseren, want ik vind dit een goed antwoord.
Ik mag aannemen dat je bedoel een omgangsregeling met je ex om je kind te kunnen zien. Een kind kun je niet dwingen als ze heeft aangegeven je niet te willen zien.
Kinderen hebben voor de rechter een keuze bij de rechter vanaf 12 jaar.
Maar je hebt het recht om je ex voor de rechter een regeling te laten afdwingen. Of hij/zij die nakomt is nog de vraag. Denk maar aan die vader en soms moeders die in het nieuws komen omdat ze toch hun kinderen niet zien
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind heeft van nature behoefte aan contact met beide ouders.
Wanneer dat kind jou als ouder niet meer wil zien, komt dat altijd door invloeden van buitenaf.
Een zeer gevaarlijke ontwikkeling voor het kind.
Het kind komt vrijwel zeker in conflict met zichzelf en loopt het P.A. Syndroom op.
google daar maar eens op.
Het is de misdaad van de eeuw. Hitler heeft er ook al een handje van gehad om kinderen en ouders van elkaar te scheiden.
Rechters en raden voor kinderbescherming in nederland doen hetzelfde en helaas veel moeders ook. Tuig is het en ze verdienen minstens 25 jaar eenzame opsluiting.
Dan komen ze er mild vanaf.