Waarom zeggen mensen vaak "wiekend" als ze het over het weekeinde/weekeind hebben?

Waarom zeggen we niet gewoon letterlijk zoals het er staat; weekeinde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

We gebruiken de Engelse term weekend en dat spreek je nu eenmaal uit als wiekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Eigenlijk zouden ze dan wiekendh moeten zeggen, maar dat doen de meesten dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel Nederlanders zijn er die echt keurig Engels spreken?

Andere antwoorden (7)

ik spreek het uit als wiekend omdat ik fries ben ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Haha. Niet het antwoord, maar wel waar..
Voor het gemak en uit gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat je het zo op z'n Engels uitspreekt "weekend"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat dat uit de Engelse taal komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook weekend schrijven dat komt uit het Engels en daarom zeggen mensen Wiekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat onze mooie taal steeds meer aan het is,
We kennen ook bijna geen uitverkoop meer,het wordt overal sale genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben van mening, dat het jammer is dat onze taal hier en daar aan het verengelsen is. Andere voorbeelden zijn clean desk, service desk, helpdesk, goal, corner, free kick, front office, back office, enz.enz. In het geval weekend gaat het vanzelf. Ik spreek dat ook op zijn engels uit. Volgens mij wordt het woord wel op zijn engels geschreven, nl. weekend en niet weekeind. In veel andere gevallen met o.m. desk en office is het om de vermeende belangrijkheid van werkenden te onderstrepen, denk ik.