als je na 3 jaar erachter komt,dat je vader bent. wat zijn dan je rechten? het kind weet(nog) niet dat ik haar vader ben.

Toegevoegd na 2 uur:
mag ik dan eisen dat het kind mijn achternaam krijgt?

Toegevoegd na 6 dagen:
bedankt voor de antwoorden allemaal.
wat mij betreft krijgen jullie allemaal het beste antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan dat dan?
rebecca
13 jaar geleden
nou dan was die vrouw zwanger zonder hem op de hoogte te brengen
itsme
13 jaar geleden
Het lijkt me belangrijk om zeker te weten of het jouw kind is. Waarom is het 3 jaar stil gebleven, en waarom is het nu bekend gemaakt? Als je deze vragen goed beantwoord krijgt, dan pas zou ik gaan denken om stappen te nemen zoals erkenning van het kind e.d.
En daarna pas komen jouw rechten en plichten naar voren. Iets in mijn gevoel geeft aan dat misschien de plichten die horen bij het vaderschap wel de reden kunnen zijn dat je er nu opeens over wordt geinformeerd.

Antwoorden (4)

Tja, ik weet dat als een vader na 3 jaar nog geen erkenning heeft aangevraagd, dat al zijn rechten dan vervallen, maar dat gaat voor gevallen waarin de vader weet dat hij vader is.

Als jij kunt aantonen dat je het nooit geweten hebt, dan kunnen er andere regels gelden (lijkt me ook niet meer dan redelijk).

Denk er trouwens wel aan dat als jij je rechten laat gelden, de moeder het ook opeens over plichten kan gaan hebben als in alimentatie e.d.

Gefeliciteerd trouwens, denk ik?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmmm... kan nog wel eens een lastig verhaal worden.
Zie onderstaande site:
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/25136-gerechtelijke-vaststelling-van-het-vaderschap.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, oke, ik ken het uit de situatie bij vrienden, dat de vader zelf meer dan 3 jaar niets meer van zich heeft laten horen en omdat de termijn van 3 jaar verstreken was, mocht de "nieuwe" man zich laten registreren als juridische vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c4th....... bedankt ik ben ook donders trots op haar.
maar ik weet het pas sinds januarie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat de plichten betreft?.
die wil ik graag voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult een prima pappie zijn: Nu al hartstikke trots op de kleine, graag willen betalen en dat voor iemand die in januari opeens te horen heeft gekregen dat hij al een dochter van 3 heeft. Complimenten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen mogen wel een voorbeeld van jou nemen, Piraatje! Petje af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom? wat is er nu mooier om vader te zijn,
ik deed ook dingen wat niet mogt
maar me kind gaat boven alles.
Dit is heel lastig! In principe krijg je pas rechten als je als vader het kind erkent hebt. Dat kan je doen bij de grioffier van de rechtbank [Zie alle stukken hier: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties?keyword=vader&form-period-from=&form-period-to=&form-department=Justitie&form-information-type=#ref-justitie ]

Hoe krijg ik gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb?

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-krijg-ik-gezag-als-ik-niet-getrouwd-ben-en-geen-geregistreerd-partnerschap-heb.html
Wanneer u als vader van uw kind niet met de moeder getrouwd bent en ook geen geregistreerd partnerschap hebt, krijgt u niet automatisch het gezag over uw kind. Wilt u gezamenlijk ouderlijk gezag, dan kunt u dit aanvragen bij de griffie van de rechtbank. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat u uw kind heeft erkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal je recht met de moeder kunnen bespreken
want als je rechten hebt krijg je ook plichten
als een kind geboren word en aangifte gaat doen erken je dat het je kind is
is dat in jou geval niet gebeurt of weet je het zelf pas sinds kort kan je een vaderschap test aan vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja na 3,5 jaar eindelijk dna test gedaan.
en de uitslag is positief, ondanks wat de huisarts zei.
weet nu dat wonderen bestaan.
een trotse vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van harte gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Kan alleen via de rechtbank. Bespreek het met een advocaat.
Probeer een gesprek aan te gaan met de moeder. Want officiele rechten en plichten verkrijgen, betekent niets, als de moeder niet meewerkt.

Toegevoegd na 6 uur:
ERkenning moet voor het eerste jaar van het kind.
Als je het kind alsnog wilt erkennen, heb je altijd de medewerking van de moeder nodig, en DNA onderzoek.
De rechter moet een uitspraak doen. Als je het kind hebt erkend, kan je een verzoek indienen om het kind jouw naam te laten verkrijgen. Ook hier heb je de medewerking van de moeder nodig. Zonder advocaat begin je niets in deze. Het kan je handenvol geld kosten voor de advocaat, tenzij je pro deo procedeert. Bovendien nog honderden euro s aan legeskosten.
Praat eerst met de moeder, dat kan de zaak vergemakkelijken.
Je zult bv moeten aantonen dat het kind van jou is. Dat kan alleen als de moeder bereid is om dit te verklaren en/of een dna onderzoek.
Je positie is zwak.