Hoe ontwikkel je een eigen mening?

Vaak worden er dingen gevraagd zoals wat is jouw idee/visie over/op x. En dan moet ik bekenen dat ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht heb. Hoe kan je dit nu ontwikkelen zodat je altijd een gedegen verhaal klaar hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook iets anders doen: je realiseren dat je niet overal een mening over hóéft te hebben. Er zijn heel veel dingen waar ik een mening over heb. Dat zijn kwesties waar ik in geïnteresseerd ben, en me om die reden in heb verdiept. Uit interesse, niet om aan anderen te laten zien dat ik een mening heb. Maar er zijn ook heel veel dingen waar ik geen mening over heb. Bijvoorbeeld iets dat laatst langskwam op GV: de vraag wat ik ervan vind als een 40-jarige dol is op heavy metal; niets dus. Als ik zo'n vraag langs zie komen, dan geef ik simpelweg geen antwoord. Of, als het (zoals de heavy metalvraag) een erg hoog 'waarom zou mij dat iets kunnen schelen' gehalte heeft, dan geef ik een reactie of antwoord waarin staat dat ik er geen mening over heb en waarom dat zo is.

Antwoorden (4)

Het is onmogelijk om over alles een mening te hebben en er is dan ook niks mis mee om af en toe eerst ergens over na te moeten denken of in te verdiepen voordat je je mening ergens over geeft. Wat je wel kunt doen is kranten lezen, TV kijken, de actualiteiten volgen en veel op GV rond hangen. Van deze dingen steek je veel op en kom je beter beslagen ten ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jou je mening wordt gevraagd over iets waar je nooit over nagedacht hebt kun je 3 dingen doen.

1) Denk er kort en snel over na, formuleer net zo snel een mening en uit die. Dit is alleen geschikt als je in staat bent om op zo'n korte termijn zo snel en kwalitatief goed kunt reageren.

2) Geef gewoon aan dat je er nog nooit bij stil hebt gestaan en dat je er over na wilt denken dan wel geen interesse hebt in het onderwerp. Geen mening hebben over bepaalde onderwerpen is geen schande hoor! Sterker nog, eerlijkheid over dit soort zaken schept vertrouwen en bewondering.

3) Lul een bullshit verhaal bij elkaar. Er zijn mensen die hier keer op keer mee weg komen. Anderen falen elke keer. Maar hoe je het ook wendt of keert, ooit val je door de mand en heb je kans niet of nooit meer serieus te worden genomen. Is dat geen probleem, dan is dit een bruikbare optie. Wel een probleem? Blijf weg van optie 3.

Het feit is dat zolang je niemand maar klakkeloos napraat en daar waar je een mening over geeft deze mening is ontstaan door rationeel te beredeneren en je hem zelf en in je eigen woorden formuleert en je er daadwerkelijk achter staat, dit je eigen mening is. Als hij gelijk is aan de mening van een ander, dan denken jullie simpelweg het zelfde over dat onderwerp. "Ik denk er net zo over" is dan ook helemaal geen schande om te zeggen, het is gewoon in het kort aangeven dat jou mening gelijk is aan die van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekenen dat jij over bepaalde onderwerpen nog niet hebt nagedacht is toch helemaal niet erg. Of dat jij sommige dingen nog niet vanuit een bepaald oogpunt hebt bekeken. Altijd geinteresseerd zijn/blijven in de mening van anderen, van verschillende hoeken naar een onderwerp kijken en zwart/wit denken voorkomen dat helpt je zeker verder met een eigen mening. Jij moet ook niet alles zelf bedenken, jij mag ook best wel bij een mening aansluiten die iemand anders heeft als jou deze mening het meest aanspreekt/overtuigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eigen mening ontwikkel je o.a. door studie en het hebben van een brede belangstelling.

Ook het volgen van goede tv programma's alsmede het lezen van kranten bevorderen je kijk op de wereld om je heen en daarmee je meningvorming.

Ga nadenken over alles wat je hoort en..ga zeker ook voordenken..

Onder 'voordenken' versta ik kijk om je heen en vraag je eens af wat nu eigenlijk belangrijk voor de mens is..of wellicht kan worden.

Vraag je af waarom er zoveel nodeloos verdriet op de wereld schijnt te moeten zijn en..

Vraag je vooral af wat jij kunt doen om de wereld een beetje mooier..een beetje aangenamer te doen worden..

Groet,

Ton