Je ziet veel dames als bus- en trambestuurder. Daarentegen relatief weinig als treinmachinist en piloot. Wat is daar de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ben zelf vrouwelijke treinbegeleider in België, alhoewel ik getwijfeld heb om treinbestuurder te worden maar het ontbrak me aan de lichamelijke kracht om bepaalde taken van een bestuurder uit te voeren. En ook de eenzaamheid stak me wat tegen, als treinbestuurder zit je heel wat uren alleen in je stuurpost en moet je OP ELK MOMENT van je dienst gefocust zijn op alles en nog wat. Ikzelf vindt het wel leuker om met de reizigers om te gaan.Hopelijk vind je hier een paar redenen waarom vrouwen minder gaan kiezen voor beroepen zoals treinbestuurder of piloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is moeilijker om een treinmachinist en piloot te zien dan een bus-tram bestuurder. Mischien denk je daarom dat het er minder zijn. Ik weet niet wat de cijfers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof mij maar , er zijn ERG weinig vrouwelijke machinisten. Misschien 1 op de 50.
die zijn er wel ik heb zelfs al meerdere keren een vrouwelijke pilote gehad
en bij ons rijden ook vrouwelijke machinisten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was tot een tijdje terug veel moeilijker om als vrouw aan de bak te komen als piloot of machinist.
Daar zijn/waren diverse redenen voor: soms is deeltijdwerken lastig of onmogelijk (door het werk zelf of doordat de werkgever ietwat achterloopt op dit gebied), soms is/was het een mannenwereld die nog moe(s)t wennen aan het idee dat vrouwen iets bestuurden dat zelfs met een beetje fantasie niet meer lijkt/leek op een grote auto.
Maar er komen er steeds meer!

Een kort stukje over vrouwelijke piloten in de VS vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw antwoord pas gezien na dat van mij. +1, want ik vind het een prima antwoord!
Meerdere OV-bedrijven staan open voor part-timers. Met name voor vrouwen met zorgtaken is een part-time baan aantrekkelijk. Ik denk dat treinmachinisten en zeker piloten door de langere trajecten die ze moeten afleggen moeilijker part-time kunnen werken.