waarom denken sommige mensen bij 2 meiden aan vriendinnen als ze hand in hand lopen. En bij 2 jongens aan "homo"? Vooroordeel?

Volgens mij hebben sommige mensen geen moeite met lesbiennes maar wel moeite met homo's. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb met beide geen moeite. Leven en laten leven.

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn dit vooroordelen : twee mensen, die van elkaar houden, vind ik altijd mooi ; een mannetje en een vrouwtje, of twee vrouwen, of twee mannen - liefde is heel bijzonder, heel teer, en vaak heel zeldzaam.

De dubbele maat ten aanzien van twee vrouwen en twee mannen wordt volgens mij vooral door mannen gehanteerd : mannen vinden vaak twee met elkaar vrijende vrouwen prachtig, vooral omdat ze stiekem denken : hoe zou het zijn, als ik erbij kon kruipen...mmmmmmm. Misschien kan ik ze wel omturnen: ze hebben misschien nog nooit een 'echte' man gehad....(zichzelf dus ;-)) )
Bij het idee met een andere man intiem te zijn, worden ze heel ongemakkelijk, en een hand-in-hand lopend stel mannen komt dan zichtbaar te dichtbij dit idee.
Nét zo ongemakkelijk, als veel hetero-vrouwen zouden zijn, als ze met een andere vrouw in één bed zouden moeten slapen, en die vrouw dan opeens begint haar te versieren, knuffelen, strelen, kussen enz.

Sexuele intimiteit 'hoort' niet zichtbaar te zijn, hooguit bij jonge tieners wordt het, ietwat vertederd, geaccepteerd.
Maar volwassen mensen, die heftig zoenen in het openbaar, kunnen rekenen op commentaar : hé, mag ik nou eens? of: get a room....

Bovendien is het cultuurgebonden.

Gek genoeg (in onze ogen...) lopen in Arabische landen mannen vaak hand-in-hand, terwijl homosexualiteit daar een absolute no-no is. Hand-in-hand lopen met een vrouw is ook absoluut niet toegestaan in de Arabische cultuur, net zo min als met een zoen afscheid nemen in het openbaar : zoals bij ons op Schiphol mensen innig afscheid nemen van hun partner, of elkaar zo begroeten, zal je dit op Arabische luchthavens absoluut niet zien.
In Afrika betekent hand-in-hand lopen : spreek ons niet aan, want we zijn in een diep gesprek gewikkeld, en willen hierin niet gestoord worden. Je hoeft elkaar dus helemaal niet goed te kennen, om hand-in-hand te lopen, en zéker zit er geen : jij hoort bij mij-aspect in, wat er bij ons duidelijk wél in zit.

Vooroordelen zijn er nu eenmaal : het is gemakkelijker klakkeloos de gangbare normen en waarden over te nemen, dan zelf bij alles wat je tegenkomt je eigen standpunt uit te denken. Zou iedereen dit wél doen, en er geen vooroordelen maar alleen beoordelen zijn, zou de verdraagzaamheid/tolerantie volgens mij niet een woord, maar een doorleefd feit zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat zit hem in de cultuur. Het is in onze cultuur nou eenmaal normaal dat meisjes hand in hand lopen, maar voor (heterosexuele) jongens is dat ongewoon.

Dus wordt er bij meisjes niet naar een verklaring gezocht, iets dat je verwacht hoef je geen verklaring voor, en bij jongens wel.

Dat is weliswaar een vooroordeel, maar geen verkeerd vooroordeel (veel vooroordelen zijn wel handig).
13 jaar geleden
mannen zul je idd niet zo gauw hand in hand met 'een' vriend over straat gaan. vrouwen daarintegen zie je vaak met 'gewone' vriendinnen gearmd lopen. toch heeft dat bij mijn idee niet echt iets met vooroordelen te maken. sommige verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er gewoon..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat wij nederlanders er zo over denken
niet iedere cultuur denkt dat
bv hier in italie kussen de mannen elkaar op de wangen zowel jong als oud
het is een gewone begroeting
of lopen arm in arm
het is maar hoe je het wil bekijken
het zijn absoluut geen homo's
maar hier gaan de mensen gewoon met elkaar om
overigens het kussen op de wangen zie je ook in rusland,arabische landen enz
het heeft niets met de geaardheid te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.. mooi antwoord! kan je nog geen + geven. toch vreemd dat juist in dié landen homoseksualiteid veel minder geaccepteerd is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in italie komen mensen ook gewoon voor hun geaardheid uit er rust geen taboe meer op net als in nederland
ja hoe het in andere landen is weet ik niet
hou mij daar niet mee bezig
Hmm, ik denk dat als twee vrouwen hand in hand lopen dat ze lesbisch zijn hoor.

Maar mannen hebben een angst om met elkaar hand in hand te lopen. Dus dat komt heel weinig voor. Ze zijn namelijk bang om voor Homo te worden uitgemaakt.

Daarom vinden ze het ook moeilijk om te kussen (op de wang) en te knuffelen (een hug).

Het is vanwege de enorme sociale controle die met op elkaar uitvoert. En de roddel die erna komt.

Sommigen denken zelfs dat als een man een kind knuffelt, hij een pedofiel is. Als het een vreemd kind is, dan kan ik me nog iets van voorstellen. Maar soms ook bij een bekend kind (neef, nicht, eigen kind zelfs).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gene die daar moeite mee hebben bij het zien dat 2 mannen elkaar lief hebben zijn meestal de mannen in het algemeen zelf.
Wij vrouwen zijn een stuk makkelijker daarin.
" vrouwen samen vinden ze totaal geen probleem omdat dat meestal mans grootste fantasie is om 2 vrouwen in zijn bed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als meiden zo lopen denk ik ook dat ze lesbisch zijn, dus voor mij geen verschil met mannen/jongens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hand in hand lopen van twee mannen is een onmannelijk gedrag, vindt onze cultuur.

Het doet naar de mening van velen wat vrouwelijk, wat nichterig, aan.

Vandaar dat 'men' dan al tamelijk gauw aan homo's denkt.

Mensen moeten elkaar respecteren, wat, hoe of wie ze ook zijn.

De homo is geboren als homo, dat ligt al in zijn genen vast vòòr hij het zelf weet.

En zolang ze mij niet met hun homo-zijn lastig vallen, mogen ze van mij zijn wat, wie en hoe ze zijn.

Twee meisjes die hand in hand lopen, gedragen zich vrouwelijk en dus valt het niet op als zij lesbisch zouden zijn.

Als mensen wat verdraagzamer zouden zijn en de ander gewoon zouden accepteren zoals die anders is, zou de wereld er een stuk leefbaarder op worden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou schrijven, het is gewoon vooroordeel. Maar volgens mij is het in ons land gewoon zo dat in het overgrote deel van de gevallen waarin 2 jongens hand in hand lopen, het inderdaad homo's betreft.
Van vrouwen en meisjes zijn we gewend dat ze hand in hand of gearmd lopen.
Dit heeft niets met seksualiteit te maken, kijk maar eens
naar bijvoorbeeld twee echtparen aan de wandel.
Vaak zie je dan de mannen naast elkaar lopen en de vrouwen gearmd er voor of achter.
Dit neemt niet weg dat mensen vrij moeten zijn om hand in hand of gearmd te lopen, aard of aanleg horen daar niets mee van doen te hebben.