Valt Heineken enig verwijt te maken in de dood van Horeca-ondernemer Sjoerd Kooistra?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er inderdaad sprake is van zelfmoord, dat kan daar niemand voor verantwoordelijk worden gesteld of anderszins worden verweten. Het is de "keus" van degene die zich het leven heeft benomen. Dat is zowel moreel zo als juridisch zo. En dat is maar goed ook, want de grens om het op te geven ligt bij iedereen anders! Uiteindelijk maakt ieder voor zich de keus om uit het leven te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, de enige die verantwoordelijk is, is Kooistra zlf.

Toegevoegd na 47 minuten:
Mooi al die minnen weer, mar een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Zowel de zelfmoord, als de schulden. Hij heeft gewoon op het randje geleefd en zijn conclusies getrokken. Einde Kooistra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang we geen details kennen, en de vraag is, of we die ooit te horen krijgen, kunnen we hier niet over oordelen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je helemaal gestresst wordt als je zakelijke geschillen hebt, en helemaal als er miljoenen mee gemoeid zijn. Wat ik echter begreep is dat Kooistra 130 miljoen aan vermogen had, dus ik snap eerlijk gezegd niet dat hij niet tot een schikking kon komen met Heineken.

De details van dit hele verhaal zijn voor buitenstaanders lastig te doorgronden, dus een echt goede uitspraak kunnen we hier niet over doen. Maar zoals ik al zei: ik kan me voorstellen dat Kooistra zo gestresst was door dit gedoe dat hij het niet meer zag zitten en zelfmoord pleegde. Of Heineken er iets aan kon doen weet ik niet. Ik weet namelijk niet in hoeverre Heineken in zijn recht stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Op geen enkele manier. Iemand die schulden heeft moet ze gewoon terug betalen, of geen schulden maken. Zelfs akl zou Heineken gezegd hebben: Het geld, nu! dan nog, is het zijn eigen schuld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangenomen dat hij inderdaad zelfmoord heeft gepleegd: nee, absoluut niet. Hoe triest het ook is, de enige verantwoordelijke voor de dood van een zelfmoordenaar is de zelfmoordenaar.

Stel je voor, anders zou geen enkele schuldeiser ooit nog een betalingsregeling voor kunnen stellen aan degene die ze geld schuldig is, uit angst dat diegene een potje pillen achterover slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk waarschijnlijk niet (ik ken het dossier niet), moreel zou dat best kunnen. Ook hier ken ik alle feiten niet, dus vandaar de uitspraak "zou best kunnen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat lijkt me niet. Het ziet er naar uit alsof Kooistra altijd op het randje heeft gefunctioneerd. Zelf al een aantal keren hier overheen is gegaan. Veel faillissementen en schulden opbouwen.