Wat is 'onwel worden' precies? En waarom melden de media niet wat er echt is gebeurd, als iemand 'onwel' is geworden?

'Onwel worden' lijkt mij een eufemisme voor allerlei ziekteverschijnselen, zoals duizelig worden, flauwvallen en braken. Waarom melden de media niet gewoon wat er echt is gebeurd, in plaats van zo'n onduidelijke term te gebruiken?

Antoni
15 jaar geleden
33.7K

Het beste antwoord

'Onwel worden' kun je opvatten als een staat waarin iemand verkeert, zoals je ook 'boos' kunt worden of 'verdrietig'. Het woord 'onwel' komt van 'on' (=niet) en 'wel' (oude woord voor 'goed'; zie Engelse 'well').
Het betekent dus letterlijk dat je niet goed wordt.
Meestal wordt het gebruikt als synomiem voor 'buiten kennis/bewustzijn raken'.
De reden waarom media deze term hanteren en niet letterlijk aangeven wat er aan de hand is, weet ik niet, maar mijns inziens levert het geen extra nieuwswaarde als je weet of iemand nu wel eerst overgegeven heeft of niet. De term 'onwel worden' zegt wat mij betreft genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hetzelfde idee is dat als je ziek bent geweest, en je komt op je werk, dan zeg je ook niet: ik moest continue naar de wc, kotsen als een gek, mijn hoofd tolde als een bezetene en ik kon eigenlijk niks anders meer dan in bed liggen en slapen. Nee je zegt gewoon: "ik had griep".

De media melden dit dus niet omdat het vaak niet belangrijk is om te weten. Bijv. iemand is overleden door een ongeluk. Ja, dat kwam doordat hij iets verkeerds had gegeten en toen moest hij opeens in een flauwe bocht overgeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In aanvulling op andere antwoorden kan ik melden dat 'onwel worden' meer kan betekenen dan duizelig/misselijk worden en/of overgeven.

Ook een hersenbloeding, al dan niet fataal, wordt als "onwel worden" betiteld. Een TIA valt al onder die noemer.

Een hartinfarct wordt ook wel aangeduid met "onwel worden".

De term wordt gebruikt voor zo'n beetje alles waardoor je niet meer bij volle bewustzijn en concentratie bent. Maar alcohol valt er dan weer niet onder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Jij geeft precies de reden, waarom ik deze vraag stel: 'Onwel worden' is zo'n containerbegrip (geworden), dat totaal onduidelijk is, wat er wordt bedoeld als het in een tekst wordt gebruikt. Het kan van alles betekenen! Dan wil ik liever duidelijkheid door te kunnen lezen of horen wat er werkelijk is gebeurd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar Antoni, waarom denk je dat het jou wat aangaat op welke manier iemand exact onwel is geworden? Laatst zat ik in een trein die op het punt stond te vertrekken, toen we er allemaal uit werden gegooid. De treoin kon niet vertrekken omdat iemand onwel was geworden. Dan weet ik genoeg: mijn vertraging komt niet door incompetentie van de NS. Mijn vertraging komt niet door een zwartrijder die geweldadig werd. Mijn vertraging komt niet door een ontsporing verderop door slecht spooronderhoud. Mijn vertraging komt door het feit dat er iemand medische assistentie nodig heeft. Ik zie niet waarom de vraag wat iemand dan precies heeft publieke informatie zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja zie je het al voor je op het nieuws? ''de bewuste man kreeg een hartstilstand en lag vervolgens gorgelend op de grond waardoor hij bijna stikte in zn eigen groene kots zn diarree sijpelde door zn broekspijp, ''.haha nou dan hoor ik liever gewoon ''Er was iemand onwel geworden''..
onwel is gewoon een algemene benaming en betekend letterlijk niet goed worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja zie je het al voor je op het nieuws? ’‘de bewuste man kreeg een hartstilstand en lag vervolgens gorgelend op de grond waardoor hij bijna stikte in zn eigen groene kots zn diarree sijpelde door zn broekspijp, ’‘.haha nou dan hoor ik liever gewoon ’‘Er was iemand onwel geworden’‘..