Laatste tijd hoor je veel dat er een kernoorlog kan beginnen met Rusland, de EU hebben die toch niet?

1.3K
crispy
2 jaar geleden
Je hoort van alles, maar een kernoorlog zal er niet beginnen.
Simpelweg omdat er bij een kernoorlog nooit overwinnaars zijn, alleen maar verliezers.
kierkegaard47
2 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens. Een oorlog behoort zeker tot de mogelijkheden, maar een kernoorlog verwacht ik niet snel. Beide zijden (NATO en Rusland) hebben immers kernwapens, wat betekent dat als een kant die inzet, deze een vergelding met kernwapens van de andere kant kan verwachten. Met catastrofale gevolgen. Wat weer betekent dat deze waarschijnlijk alleen ingezet zouden worden als één kant wanhopig is, en ik denk niet dat dat heel snel gaat gebeuren bij een conflict dat zich niet op het grondgebied van één van beide partijen afspeelt.

Antwoorden (2)

Dat klopt. De EU heeft geen kernwapens, maar de NAVO landen VS, VK, en Frankrijk wel.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Frankrijk is een eu land @Tinus1969
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Individuele landen kunnen kernwapens hebben, de EU als geheel heeft die niet.
Naast Frankrijk en GB liggen er wel kernwapens van de USA in diverse landen. Nederland geeft het officieel niet toe maar op Vliegbasis Woensdrecht liggen toch echt kernwapens.
Daarnaast liggen er op ze genoeg onderzeeers van de Amerikanen die kernwapens kunnen afvuren.