Wie zijn de 'ingewijden' die al voor een coronapersco lekken?

Wie zijn de 'ingewijden' die al voor een coronapersco lekken? In het nieuws lees je wel eens een aantal uren vóór een ingelaste persconferentie dat 'ingewijden' dit/dat melden. Wie zijn die ingewijden (ambtenaren of iets dergelijks)? En is dat strafbaar? Het lijkt mij namelijk vrij vertrouwelijke informatie totdat het officieel bekend wordt gemaakt -maar slechts mijn mening.

2 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon Rutte zelf die het tegen de schoonmaker zegt en die zegt het weer tegen de receptionist en die zegt het weer tegen de beveiliger... Dan schrijf je een brief en noem je het ongewenst dat de plannen steeds uitlekken. En je wil niet dat de Rijksrecherche er naar kijkt omdat je de motieven niet kent of de wijze waarop het gebeurde. Zo heb je jezelf natuurlijk mooi ingedekt. Rare statement trouwens. Geldt dit dan ook voor de gewone recherche? Iemand is dood, het is duidelijk moord, maar je weet niet wat het motief is en je weet niet hoe het gedaan is...laten we het maar niet onderzoeken.
MarBet
2 jaar geleden
Ik denk dat dat lekken niet echt lekken is. Psychologisch gezien is het nu eenmaal handig dat mensen de moeilijke boodschap al een beetje weten voor ze die officieel horen. Dan ben je voorbereid en komt het op het moment zelf minder hard aan.

Antwoorden (1)

Welke bronnen dat zijn, wil men doorgaans niet bekend maken.
Joost Vullings, politiek commentator bij EenVandaag, benadrukt dat er verschillende bronnen zijn. "Er zijn zóveel mensen die meer weten: naast voorlichters en politici heb je ook OMT-leden, burgemeesters en belangenorganisaties die op de hoogte zijn." Daarbij komen journalisten volgens hem "met logisch nadenken ook een heel eind". "De volgende stappen staan soms al in het OMT-advies, die kun je aan verschillende bronnen voorleggen."
“Als je een aantal telefoontjes pleegt, heb je de puzzelstukjes zo bij elkaar”, zegt Frits Wester, politiek commentator van RTL Nieuws.
Mark Rutte noemt het niet verstandig om de Rijksrecherche onderzoek te laten doen naar het steevast uitlekken van de corona-maatregelen, voordat het kabinet deze heeft aangekondigd. Dit is geen goed idee “omdat we simpelweg niet beschikken over informatie over de motieven, noch over de wijze waarop de lekken plaatsvonden”, zegt Rutte.
PVV-leider Geert Wilders had gevraagd om een brief van het kabinet over het lekken van de coronamaatregelen naar de pers. In zijn brief noemt Rutte het onwenselijk dat de plannen van het kabinet steeds op straat komen te liggen. Dit komt onder meer doordat de voorgenomen maatregelen in zeer grote kring worden gedeeld, vermoedt Rutte.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Het is een combinatie van verschillende goed ingevoerde (= deskundige en goedgeinformeerde) bronnen + logisch nadenken.
Een welverdiende +.