waarom heet in religies mensen met een ander geloof "ongelovigen" of "heidenen"?

Er zijn heel veel religies, en ik denk dat ik zo grofweg mag stellen dat zij allemaal vertrekken van het geloof in een opperwezen (sommige religies hebben meerdere opperwezens, maar dat is meer een taakverdeling binnen het "goddelijke").
En naast dat opperwezen heb je dan iemand die de leer van dat opperwezen doorgeeft. Soms is dit echt één iemand, soms zijn het meerdere geschriften. Soms zegt men dat het geschrift rechtstreeks geschreven is door het opperwezen enz.
En dan heb je natuurlijk nog degenen die de leer interpreteren en dan zeggen wat je moet doen om een goed mens te zijn (soms gewoon om een goed mens te zijn zonder bedoelingen, soms met de bedoeling om na de dood beloond te worden of geen slecht karma op de bouwen voor een volgend leven).
Natuurlijk ben je in de overtuiging dat jouw geloof het "juiste" geloof is. Dat kan ook niet anders, of je komt in conflict met jezelf en soms ook met je omgeving.
Tegelijk kan je er toch niet omheen dat ook al geloven anderen misschien iets anders, dat zij ook geloven. Zij zijn geen "atheïsten" die niet in een opperwezen geloven.
Dus je zou kunnen spreken van "anders-gelovigen". Maar vele religies spreken dan van "heidenen" of "ongelovigen", terwijl die mensen toch wel degelijk gelovig zijn.
Hoe komt dat, dat men deze term gebruikt?

2 jaar geleden
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Men gebruikte de term ongelovig in de zin als "ongelovig ten opzicht van mijn god".
De term heiden kan overigens juist betekenen dat die persoon natuurgelovig is.
https://www.encyclo.nl/begrip/heiden
Tegenwoordig zie je juist dat mensen denken dat het hetzelfde betekent als atheïst, maar dat is juist de verkeerde uitleg van het begrip (historisch gezien). Een term als "andersgelovige" is een modernisme.
Atheïsme was in de tijd dat de bijbel en de koran ontstonden een onbestaand (of vrijwel onbekend) begrip, dus er was geen verwarring.
Pas als moderne mensen dus "ongelovige" lezen in de bijbel, hebben ze moeite die term te snappen, terwijl het voor mensen van toen een vanzelfsprekendheid was.
Dit is pas gekomen toen atheïsme ontstond. "Hoe komt dat, dat men deze term gebruikt?"
Ik zou eerder zeggen gebruikte. Of heb je voorbeelden van huidig gebruik van de term "ongelovige" waarmee heel duidelijk een andersgelovige bedoeld werd?
liveisgreat
2 jaar geleden
"Ongelovige" hoor ik vaker gebruiken bij mensen met een Islamitisch geloof en dat is toch al zelfs in de actualiteit gekomen als Moslims spraken over Christenen als "ongelovigen".
Maar "heidenen" dat hoor ik zelfs nog in de kerk bij lezingen uit de bijbel en betekent voor mij hetzelfde als "ongelovigen". Omdat "heidenen" in de oude geschriften ook mensen waren die een ander geloof hadden dan het christendom.
Ik leerde als kind in de godsdienst dat "heidenen" mensen waren die niet geloofden (wat ik nu dus atheïst zou noemen) maar het bleek dan gauw dat men bedoelde "niet geloven zoals wij geloven" wat niet hetzelfde is als "helemaal niet geloven".
LeonardN
2 jaar geleden
Ook maakt het voor de leer niet uit wat je bent. Of je nu in een onbestaande god gelooft, of in geen god gelooft, de uitkomst is vaak hetzelfde. https://www.bijbelspanorama.nl/gelovigen-ongelovigen-en-kinderen/
"
De mensheid is – wat de Bijbel betreft – verdeeld in gelovigen en ongelovigen. Wie gelooft in (vertrouwt op) de Here Jezus Christus hééft het eeuwige leven, wat er ook gebeurt. Hij of zij komt niet onder hetzelfde oordeel Gods waaronder de ongelovige zichzelf stelt. ....
" :D Blijkbaar ben ik toch onjuist in mijn eerder stelling. Ook vandaag de dag wordt er dus nog zo uitleg over gegeven.
Maar het uiteindelijk punt blijft. Een christen is een ongelovige ten opzichte van Allah (als beschreven in de Koran).
Een jood is een ongelovige ten opzichte van Christus (beschreven in het NT).
Een moslim is een ongelovige ten opzichte van Jahweh (beschreven in het OT).
LeonardN
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ongelovige -Aanhangers van een andere religie geloven weliswaar, maar hangen niet het "ware" geloof aan.
-Aanhangers van een andere religie geloven niet in het enig juiste geloof, en ze worden daarmee als ongelovigen beschouwd. In dat laatste geval is het voor hen die de aanduiding "ongelovige" gebruiken van weinig belang welk ander geloof die ongelovigen eventueel aanhangen. Belangrijker is vanuit die optiek het negatieve kenmerk dat de ongelovige niet gelooft in de religie die de gelovige als enige Waarheid beschouwt. -Zo kan het woord heiden duiden op iedereen die geen geloof aanhangt, maar ook op andersgelovigen of enkel op mensen die een niet-abrahamitische religie aanhangen in het bijzonder; de uitdrukking "een heidens geloof" draagt dan ook volstrekt geen interne tegenspraak in zich. Diverse vormen van heidendom, waaronder het neopaganisme, kunnen zelfs uitdrukkelijk als vormen van geloof worden gezien.
LeonardN
2 jaar geleden
Misschien wordt het zo duidelijker:
https://www.weightwatchers.com/nl/blog/vleeseter-vegetariër-veganist-flexitariër
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5051321/vegetariers-weerstand-vleeseters-irritatie Wat wordt hier bedoeld met een vleeseter? Of wat versta jij eronder?
Bedenk nu dat het opeens heel hip wordt onder een groep mensen om ENKEL vlees te gaan eten.
En dat we die mensen dan vleeseters gaan noemen. En mensen die zowel groente als vlees eten, die gaan we dan gemixd-eters noemen. Als je dan als iemand die opgroeit met de nieuwe termen de eerdergenoemde artikelen leest snap je het begrip vleeseter niet meer goed. Maar ook de veganisten die zowel gemixed-eters als vleeseters, vleeseters blijven noemen.
TurfGraver
2 jaar geleden
"een groep mensen om ENKEL vlees te gaan eten."
Die noemen we carnivoor. :)
HannekeJanssen
2 jaar geleden
LeonardN en Turfgraver: ik denk dat jullie reacties onder de verkeerde vraag staan - hier slaat het nergens op - ehhh "als een tang op een varken"....
LeonardN
2 jaar geleden
Van de 4 reacties is er 1 een vergelijk.
SentWierda
2 jaar geleden
@liveisgreat. Welke religies noemen mensen met een ander geloof -ongelovigen-
of --heidenen-?
In de Christelijke Kerk is lang geleden al afgestapt van deze stereotypering.

Het beste antwoord

Religieuzen gaan er vanuit dat hun geloof de enige waarheid is. Zij die niet diezelfde waarheid aanhangen geloven dus niet in DE waarheid en zijn dus, via die redenatie, ongelovig.
liveisgreat
2 jaar geleden
dus de juiste term is in feite "verkeerd gelovigen"
HannekeJanssen
2 jaar geleden
"Verkeerd gelovigen" het3en dan ook wel "ketters" - mensen die zijn afgedwaald van de (juiste) leer.