Als je een klompje goud of een ruwe diamant ofzo vindt ergens in openbaar gebied, mag je dat houden?

Als je een klompje goud bv in een openbare locate zoals in noem maar iets de Ardennen ofzo, of langs een rivier ergens een edelsteen of een ruwe diamant vindt van toch wel enige waarde, mag je je dat toeeigenen en zelf houden of verkopen of geldt daar een speciale regeling voor ?

Het beste antwoord

Nee. In principe is dat van de eigenaar van het perceel.
In het geval van de "openbare locatie" is dat dan dus de betreffende overheid.

E.e.a. veranderd echter wanneer u met de eigenaar van het perceel afspraken maakt over gevonden goederen. wanneer u b.v. met een metaaldetector op pad gaat en u heeft vooraf (!) met de eigenaar besproken dat u het gevondene mag houden, dan mag dat uiteraard.