Wat betekend: in bewaring voor A.K.D?

Wat betekend: "in bewaring voor a.k.d."?

Bij het zoeken in familie geschiedenis ben ik een document tegengekomen van een familielid die in 1944 in de gevangenis heeft gezeten.
Er staat verder niet waarom alleen maar "in bewaring voor A.K.D.
Iemand enig idee waar dat voor staat?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.gaasterlandinwo2.nl/begrippen-en-afkortingen/ A.K.D. Arbeidscontroledienst. Controle op leeftijd van jonge mannen die verplicht naar Duitsland moesten om te werken.

Het beste antwoord

A.K.D. staat voor Arbeits Kontrolle Dienst.
Deze dienst werd in 1944 opgericht, met als voornaamste doel mannen en jongens op te pakken, die zich onttrokken aan de arbeidsplicht.
"In bewaring voor A.K.D." komt op de opnamekaarten van de gevangenis vaak voor in combinatie met "Reden in bewaring: Arbeidsinzet".