Hoe blijf je bij je eigen standpunt als de meerderheid iets anders vindt?

Hoe blijf je bij je eigen standpunt als de meerderheid iets anders vindt? Een buurvrouw speelt conciërge voor de hele straat en veel buren gaan daarin mee. Aangezien ze daarnaast 'gelovig' zijn, vinden ze het niet passen dat je op zondag werkt (volgens hen bedoeld als 'rustdag').

3 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Agree to disagree
Weet: het verkondigen van een standpunt is geen deelname aan een wedstrijd. Je kunt nu eenmaal een andere mening hebben, net zoals een ander dat heeft. En je hoeft daar niet per se uit te komen, soms is 't wat 't is. Merk je dat het in een gesprek wel de kant van overschreeuwen opgaat, of de ander ziet het wel als een wedstrijd, wees dan de wijste en zeg simpelweg dat jij zijn of haar andere mening respecteert, dat je het prettig zou vinden wanneer de ander dat ook doet, en dat je nu het onderwerp afsluit. Klaar.

Strooi je standpunt niet kwistig rond
Natuurlijk, je mag je mening hebben, en hoeft zeer zeker niet je mond te houden. Maar soms is zwijgen simpel goud, zeker als je weerstand verwacht. Calculeer in hoezeer het nodig is dat je je duidelijk uitspreekt, en wat de gevolgen er van zijn. Valt er wat te halen, te verbeteren? Dan zeg het, en kies je woorden zorgvuldig.

Wees niet bang
Jij hebt je mening. Die wijkt weliswaar af van die van de ander, of wellicht zelfs van het grotere geheel, maar dat betekent niet dat je dus je mond maar moet houden. Dat standpunt heb je niet voor niets, dus bedenk: hoe ben ik tot deze gedachte gekomen? Wat waren de beweegredenen? Als je dat weet, dan weet je ook je mening te onderbouwen. En durf je die ook uit te spreken. Zorg voor een consistent verhaal.

Laat je niet van de wijs brengen
Voortkomend dus uit het hierboven genoemde punt: als jij weet hoe je tot je mening bent gekomen, laat je dan niet door de eerste de beste die je tegenspreekt van de wijs brengen. Let wel: dat is geheel iets anders dan niet open staan voor andermans mening, want dan ben je ronduit koppig, en wellicht zelfs een tikkie kortzichtig. Maar sla ook niet, bang voor de confrontatie, door naar de andere kant, waardoor je je mening bijstelt bij het eerste weerwoord dat er komt. Herhaal je boodschap, herhaal je argumenten. Loopt het vast? Zie dan punt 1.
SimonV
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Mooi, heel mooi! PLUS
Thecis
3 jaar geleden
Zeker een mooi antwoord. +

Andere antwoorden (1)

Je blijft bij je eigen standpunt door niet zomaar van mening of gedrag te veranderen. Meer is er in basis niet nodig.
Ik weet niet precies wat u bedoelt met het spelen voor conciërge. Bedoelt u daarmee pakketje aannemen? Dan kunt u bij haar aangeven (en bij de bezorging) dat u dit niet prettig vind. Desnoods meerdere keren.
Als het ook betekent dat zij het onderhoud u uit handen neemt, dan kunt u overwegen of het niet tijd, geld en energie bespaart.

Sociale druk is een hele grote factor. Zeker in een gelovige gemeente. Dit is zeer lastig. Hier is het aanpassen vaak gemakkelijker. Ik hoorde een kennis ooit zeggen, "het wordt afgekeurd dat ik op zondag de was buiten hang. Maar doe ik het wel, loop ik de kans dat er met Oud en Nieuw vuurpijlen in mijn rieten dak terecht komen".
Het gevaarlijke hieraan is, dat je het eigenlijk niet kan bewijzen tenzij je bijv videobewijs hebt op het moment dat het mis gaat. En dan nog kan je je afvragen wat de straffen gaan zijn. Je woont in die buurt en die ga je wat dat betreft in je eentje niet veranderen. Dat is niet eerlijk, maar wel de realiteit.