Kan ik naar de bestuursrechter als ik schade heb omdat ik viel vanwege een losliggende tegel op straat?

Schade Euro1500 (ziekenhuis, gebit, bril, kleding). De wethouder beslist schriftelijk formeel maar ongemotiveerd (naar zijn mening!) de schade niet te vergoeden maar verwijst naar de Kantonrechter voor te procederen. Wel laat hij direct de tegel vervangen en de stoep ordenen. Kan men in zo'n situatie ook als alternatief naar de Bestuursrechter (goedkoper, makkelijker, etc.)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Piacenza
3 jaar geleden
Wellicht ff de Nationale Ombudsman contacteren. Die houdt het overheidshandelen in de gaten en kan je wellicht informeren over de te volgen stappen.
Antoni
3 jaar geleden
Voor zover ik weet behandelt de Nationale Ombudsman alleen collectieve klachten: men kan wel zijn individuele klacht melden bij de ombudsman, maar deze zal alleen in actie komen wanneer er meer klachten binnenkomen over dezelfde organisatie. Dan zal hij/zij de organisatie hierop aanspreken, en deze dringend verzoeken maatregelen te nemen.

Antwoorden (2)

Aansprakelijkheid wegbeheerder na val over stoeptegel
In de wet zijn twee rechtsgronden te vinden op basis waarvan u letselschade kunt claimen als u gevallen bent over een stoeptegel. In het eerste geval moet het gaan om een gebrek aan de weg of de stoep. Een losliggende of omhoog staande stoeptegel is een dergelijk gebrek.

De weg dient op grond van de wet namelijk in orde te zijn. Als dit niet het geval is, dan is de wegbeheerder aansprakelijk voor uw letselschade. Dat is meestal de gemeente of de provincie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Dit geeft geen antwoord op de vraag.
Het betreft een privaatrechtelijke en geen bestuursrechtelijke kwestie. We lichten dat toe:

De gemeente is op grond van het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:174 en 6:162 BW, artikel 16 Wegenwet) aan te spreken voor de goede staat van de weg. Dat is een civielrechtelijke aangelegenheid. Discussies daarover worden vervolgens ook via het civiele recht afgehandeld. Er is in geval van schade als gevolg van een gebrek aan de weg geen rechtsvraag die via het publiekrecht kan worden opgelost. Zo is er als het gaat om schadevergoeding in dit geval bijvoorbeeld geen vraag over handhaving van de bestemming in te lezen, want de weg of stoep functioneert conform de bestemming daarvan als weg. De rechtsgang loopt dus via het aansprakelijk stellen van de gemeente en het vervolgens procederen bij de civiele rechter over de geleden schade. Voor bedragen onder de € 25.000 kan de inwoner daarover zelf zonder advocaat procederen bij de kantonrechter.