Novitsjok, letterlijk 'nieuwkomer' in het Russisch, is eigenlijk een verzamelnaam voor een bepaalde groep zenuwgassen. In de jaren 70 en 80 werd het in de toenmalige Sovjet-Unie als chemisch wapen ontwikkeld.

Je kunt het op verschillende manieren binnenkrijgen. Door inademing, contact met de huid of door inname als het bijvoorbeeld in eten of drinken zit.

Als het gif eenmaal het lichaam binnen is getreden, is het erg agressief. "De verschijnselen kunnen divers zijn, wat onder andere afhankelijk is van hoe het is binnengekomen. Maar in de meeste gevallen raakt bij zulke stoffen het zenuwstelsel overprikkeld en uiteindelijk verlamd. De ademhaling raakt belemmerd en uiteindelijk kan vergiftiging leiden tot hersenschade of de dood.
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
Wat Novitsjok precies is, is geheim of wordt in ieder geval niet breed bekend gemaakt -Wikipedia biedt bijvoorbeeld ook geen specifieke informatie.
Voor zover bekend is Novitsjok de verzamelnaam van verschillende zenuwgiffen, of specifieker organofosfaat acetylcholinesterase remmers. Het gaat hierbij om 'binaire chemische wapens'; twee stoffen die elk apart onschuldig zijn en pas na menging een giftige stof vormen.