Is er ergens een protocol te lezen van forensisch onderzoek bij een moordzaak?

Ik ben een verhaal aan het schrijven en ik zou graag meer willen weten over hoe forensisch onderzoek in zijn werk gaat.
Wat zijn de eerste stappen die een forensisch medewerker zet?

En welke materialen worden gebruikt?

Gebruikt de Nederlandse forensische dienst ook staptegels? Of wordt iets anders op de vloer gelegd?
Zijn er boeken / studieboeken / websites / pdf's die iemand kan aanbevelen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Hier een voorbeeld van een protocol:
Er wordt een lijk gevonden en er is, in de optiek van de agent ter plaatse, waarschijnlijk geen sprake van een natuurlijke dood. In bijna alle gevallen zijn blauwe politie mensen (geüniformeerde politieagenten) als eerste ter plaatse. Deze seinen de meldkamer in en geven aan dat tactische en forensische rechercheurs naar de PD moeten komen.
In casu wordt de Chef van Dienst (blauw) vanaf dat moment manager PD en begint met het afzetten en borgen op de PD. Zij volgen daarbij het zogenaamde PD protocol. De chef van dienst zorgt ook dat er een Chef Opsporing wordt ingeseind. De volgende stap wordt in gang gezet als de Chef Opsporing arriveert, deze is altijd een tactische rechercheur en wordt meestal de Leider Plaats Delict (LPD), deze leidt het complete onderzoeksteam dat op de zaak is gezet.
Hierna wordt er een Coördinator Plaats Delict Unit (CPDU) aangewezen. Deze krijgt in eerste instantie de leiding over de PD. Hij is altijd een technisch rechercheur en gaat afhankelijk van de PD mede bepalen wat er aan forensische middelen benodigd is om op de PD sporen te verzamelen. In sommige gevallen (typen PD’s) schat de Chef Opsporing de ernst en complexheid van de zaak als dusdanig in dat hij graag een TGO wil opstarten. Hij overlegt dit met het hoofd Opsporing en die heeft weer contact met de districtschef.
Deze belt met divisiechef Opsporing en in samenspraak bepalen ze of het noodzakelijk is een TGO in te richten. Criteria hiervoor zijn bijvoorbeeld het niet in beeld hebben van een verdachte, meervoudige moorden, etc. Bij instelling van een TGO wordt er een forensisch coördinator aangewezen. Participatie in TGO’s is na de Schiedammer parkmoord geprotocolleerd, en de betrokkenen moeten extra opgeleid zijn. Dit geldt voor alle rechercheurs (tactisch en forensisch) en voor de OvJ. Een TGO houdt in dat er meer inzet noodzakelijk is dan normaal en de districten personeel moeten leveren.
.
Werkwijze bij het onderzoek op de Plaats Delict (PD)
https://docplayer.nl/20385505-Werkwijze-bij-het-onderzoek-op-de-plaats-delict-pd.html

Veiligstellen van sporen
https://www.forensicon.nl/10-top-tips-bij-het-veiligstellen-van-sporen/
https://www.forensicon.nl/10-top-tips-bij-het-veiligstellen-van-sporen-2/

Zie ook:
https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/80801.pdf
https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/69622.pdf
SimonV