Kan de politie mijn woonadres achterhalen als ik word aangehouden?

Als de politie iemand aanhoudt, kan hij dan zijn of haar huidig woonadres zien?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K
Amadea
4 jaar geleden
Ja, zodra de persoon zich heeft gelegitimeerd kan de politie al diens gegevens achterhalen. Toen ik aangifte deed van mijn gestolen tas inclusief paspoort konden ze met mijn burgerservicenummer (dat ik uit het hoofd weet) het nummer van het paspoort vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, hoewel op je paspoort/ID-kaart vaak je woonplaats staat maar niet je huidige adres. Stel ik woon in Amsterdam maar ga op kamers in Utrecht, dan staat op mij identiteitskaart nog steeds Amsterdam.
Amadea
4 jaar geleden
Dat doet er niet toe. De politie heeft toegang tot het gemeentelijke basisregister en kan op die manier jouw adres opzoeken.
Antoni
4 jaar geleden
@Thijsiew, op je paspoort staat je geboorteplaats vermeld en de plaatsnaam van de burgemeester van de gemeente waar je je paspoort hebt aangevraagd (plaats en naam van uitgevende instantie).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thijsiew, op een id-kaart of paspoort staan geen woonadressen. Alleen de plaats van uitgifte.
Een student die op kamers gaat wonen heeft ook de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente waar hij de meeste tijd verblijft.

Antwoorden (2)

Als jij bij de gemeente staat ingeschreven wel ja
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook als men niet is ingeschreven in het Basisregistratie Personen (BRP), en geen id kan tonen. Grote kans dat men mee moet naar het bureau.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/burgerservicenummer-bsn
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien
Als je bij een aanhouding door de politie je id kaart kan tonen of een ander geldig identiteitsbewijs waarop je BSN-nummer staat vermeld is in een paar seconden je woonadres achterhaald waarop je staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)
Kun je je niet identificeren dan mag je mee naar het bureau, daar wordt je identiteit achterhaald en en daarmee je daadwerkelijke woon- of verblijfadres.
Kun je je niet identificeren en blijkt op het politiebureau dat je ook niet ingeschreven bent in de BRP en geen BSN (Burgerservicenummer) hebt dan besta je niet voor de overheid. Je zult op het bureau alle medewerking moeten verlenen om bekend te maken waar je dag en/of nacht verblijft. Alleen daklozen hebben geen woon- of verblijfadres.