Ik heb in Nederland meer dan 20 jaar gewerkt. Ik wil nu terug naar Nederland. Heb ik recht op bijstand?

ik ben vertokken met ziekewet uitkering,in 2009 werd ik gezond verklaard,sinds dien zat ik zonder inkomen,gzien mijn leeftijd kon ik geen werk vinden
sinds 2016 heb ik belgisch bijstand ,maar die loopt af teglijk af met mijn verblijf vergunning op 20/01/2020,ik ben 58 jaar werk vinden is nihil
omdat ik europeaan zonder werk wordt mijn vergunning niet verlengd,dat betekent dat ik na die datum zonder inkomen zit,mijne enige keuze is terug naar nederland omdat ik nederlander ben,in nederland heb ik mijn rechten gebouwd in belgie nooite gewerk,
graag uw advies

met vriendelijk groet

merini

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
Antoni
4 jaar geleden
Vraag een gesprek aan met het UWV in de Nederlandse stad waar je wil gaan wonen, zo raad ik je aan. Alleen het UWV kan jou over jouw situatie precies informeren, omdat jij niet alle details over jouw situatie hier kan vermelden, en omdat men daar alleen alle geldende regels kent. Het UWV verzorgt in Nederland de uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen. Dit is de website van het UWV: https://www.uwv.nl/particulieren/.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt in ieder geval recht op een AOW-uitkering op grond van 20 jaar werken in Nederland. Echter je bent 58 dus dat duurt nog eventjes. Voor die tijd zal je of werk of een uitkering en onderdak moeten regelen. Zeker is dat de regelgeving lastig is en daarom is het advies in Antoni's reactie het juiste.
Wellicht onderdak zoeken bij vrienden of familie. Samenwonen met meerdere mensen scheelt veel in de kosten van huur en belasting o.a.
ronron1212
4 jaar geleden
@Antoni voor ww moet je werk hebben gehad in Nederland.
Antoni
4 jaar geleden
@ronron1212, een werkloze moet zich in Nederland melden bij het UWV voor hulp bij het vinden van een baan, en om na te gaan of er recht is op ww. Vraagsteller is gezond en werkloos, dus is hij geschikt voor de arbeidsmarkt. Of er uiteindelijk aan hem ww wordt betaald of bijstand, wordt pas besloten na onderzoek van het UWV.
ronron1212
4 jaar geleden
De aanvraag voor een bijstand uitkering doe je bij het uwv en ja je moet wel werk zoeken maar je krijg in dit geval geen ww wel een bijstand uitkering @Antoni
Antoni
4 jaar geleden
Prima, @ronron1212.

Antwoorden (1)

ja, je hebt recht op bijstand.
Om bijstand te ontvangen, is het genoeg dat je legaal in Nederland woont. het grootste probleem is het vinden van woonruimte.

Overigens; op grond van 'vrij verkeer van personen', is de eis van een verblijfsvergunning voor België niet rechtmatig.