Wanneer worden in Nederland nog watertorens gebruikt?

Dus onder welke omstandigheden. Is dat voornamelijk voor verder weg gelegen gebieden of zijn er andere overwegingen?
Blijkbaar wordt mijn vraag niet goed opgevat/ben ik niet duidelijk genoeg, maar ik snap niet waarom sommige watertorens nog in werking zijn en andere gesloopt zijn. Waarom is dat, waarom is bijv. niet alles pompen en reservoirs, is dat omdat watertorens (op sommige plekken) toch een technisch voordeel hebben, dat je nooit helemaal zonder watertorens kan, of heeft het een heel andere reden: financieel of historisch.

4 jaar geleden
6.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Er lijkt wat onduidelijkheid over wat je bedoelt met de vraag.
Klopt het dat je dit wil weten:
-In Nederland waren veel watertorens in gebruik
-Tegenwoordig worden die vaak vervangen met systemen met pompen en reservoirs
-Maar dat is nog niet overal zo
"Wat zijn dus de overwegingen om een watertoren toch nog te blijven gebruiken, terwijl het ook met moderne middelen kan?" Mogelijke antwoorden(niet per se reëel) :
-(technisch/financieel): in bepaalde gebieden met weinig bebouwing zou dat veel pompen betekenen, en niet kosten effectief zijn.
-(technisch): in hoog gelegen gebieden kan je het niet pompen af
-(financieel): pompen en reservoirs bouwen zijn duur, en sommige types watertorens zijn vrij goedkoop te onderhouden
-(historisch): sommige stichtingen/waterleidingbedrijven hebben afgesproken om een watertoren in werking te houden uit historisch oogpunt

Antwoorden (1)

Momenteel staan er nog 170 watertorens, waarvan ongeveer de helft nog in gebruik is. Watertorens in bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht worden nog gebruikt. Veel andere watertorens krijgen andere bestemmingen, zoals woning of restaurant.

Tegenwoordig is de taak van watertorens in Nederland overgenomen door een regelsysteem met frequentiegeregelde pompen. De pompen hebben als nadeel dat ze kunnen uitvallen als er een elektriciteitsstoring is, terwijl dit met een klassieke watertoren niet het geval is. Overigens is dit ook maar relatief; de watertoren aan de Hofstede de Grootkade in Groningen heeft zonder toevoer een capaciteit om nog ca. 15 minuten water te kunnen leveren. Wegens de wettelijke leveringsplicht hebben de drinkwaterbedrijven vaak echter wel voorzieningen zoals dieselpompen of noodstroomsystemen om de gevolgen van een storing te beperken. De afwezigheid van een buffervoorraad maakt echter dat een leidingbreuk in de hoofdwaterleiding direct merkbaar is voor iedereen die is aangesloten. De toren is aangesloten op het waterleidingnetwerk. Op deze manier staat er een constante druk op de leidingen. Het water in de watertoren is ook een buffer voor momenten waarop er meer water verbruikt wordt dan dat er aangevoerd wordt. Door de opslag van het water is er op al die momenten voldoende drinkwater, terwijl de productie bij Vitens ongestoord door kan gaan.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren
LeonardN
4 jaar geleden
En nog een bron van vitens.
https://www.vitens.com/pers-en-nieuws/blogoverzicht/waarvoor-dienen-watertorens
De bronnen zijn aan elkaar geplakt alsof het 1 verhaal is.
Ik haal er ook nog geen antwoord uit. min dus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik lees uit het antwoord dat ze nodig zijn voor de constante druk op de waterleidingen en als buffer.
Dat is toch een antwoord op de vraag.
Of zie ik iets over het hoofd?
Hoor het graag van Ronron.
Anderen kunnen natuurlijk ook reageren, maar ik hoor het toch liever eerst van hemzelf.
LeonardN
4 jaar geleden
"Dat is toch een antwoord op de vraag."
Een antwoord op deze vraag heeft ongeveer deze vorm:
"In Nederland worden (soms) nog watertorens gebruikt als de volgende omstandigheden zich voordoen; ...... en ..... ."
Of
"Er zijn nog steeds watertorens in Nederland omdat anders.... " Nu is het maar gokken wat ronron1212 bedoelt. Het is meer een soort antwoordje-zoeken in de knip/plak. Zover ik het begrijp zou je ook heel Nederland van watertorens kunnen ontdoen, is er geen absolute noodzaak meer. "Ik lees uit het antwoord dat ze nodig zijn voor de constante druk op de waterleidingen en als buffer."
Dat lijkt het antwoord nu te zeggen, maar volgens mij proberen de bronnen dat niet echt te zeggen.
Een watertoren geeft druk, maar een frequentiegeregelde pomp ook.
Er is wel een voordeel, ten opzichte van pompen als de stroom wegvalt, maar dat voordeel (de buffer) is er maar een kwartier.
Dus dat is ook niet echt een reden om watertorens te houden/blijven gebruiken lijkt me.
tinus1969
4 jaar geleden
Eens met @LeonardN, een goed antwoord is een antwoord op de vraag, geen info-dump waar je misschien het antwoord tussen kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Leonard, zoals jij het verwoordt, is het inderdaad heel duidelijk.
De info van Ronron is hetzelfde maar chaotisch.
Ik haalde het antwoord wel makkelijk uit de 'chaos'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ronron, het antwoord klopt wel.
Ik begreep het wel meteen.
Misschien dat niet iedereen het antwoord zo eruit haalt.
Maar, het is GV. Hier kan dat gebeuren. Sterker hier mag dat.
Ik ga daardoor ook geen min geven.
Thecis
4 jaar geleden
Ik vond het antwoord ook duidelijk. +