Waarom is de USA zo tegen kernwapens in oa Iran terwijl zij zelf wel veel kernwapens hebben?

Meerdere landen hebben kernwapens:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170904_03052243

Waarom is de usa zo tegen terwijl zij zelf er wel hebben?
Als je het eerlijk zou bekijken moet de usa ook hun kernwapens weg doen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Er zijn veel landen die kernwapens hebben. Iran is nauw niet bepaald een betrouwbaar land die zou zo maar die dingen kunnen gaan afschieten.
Castle
4 jaar geleden
De VS heeft in het verleden al atoombommen gebruikt (Hiroshima en Nagasaki). Ze zijn dus ook niet erg betrouwbaar. De VS hebben zich al eerder hypocriet gedragen als je kijkt naar de concentratiekampen die ze hadden voor hun Japanse Amerikanen (Internment of Japanese Americans). De VS wil naar mijn mening oppermachtig zijn om zo hun grondstoffen veilig te stellen. Ook willen ze een gevoel van veiligheid creëren door andere niet de wapens te gunnen die hun zouden kunnen raken.
Als je het inderdaad eerlijk zou moeten bekijken zou iedereen (inclusief de VS) hun wapens weg moeten doen. Alleen in de praktijk werkt het niet zo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze zijn niet zo zeer tegen kernwapens, maar wel tegen het feit dat "anderen" die hebben.
ronron1212
4 jaar geleden
@Castle dat waren de eerste atoombommen ze kende toen nog niet eens het werkelijk effect van die dingen. Rusland heeft nu meer kernwapens dan Amerika.
Castle
4 jaar geleden
@ronron1212 Ik denk dat ze wel wisten wat het effect was. De eerste bom werd gegooid op 6 augustus op Hiroshima en 3 dagen later op Nagasaki. Misschien dat ze niet alles wisten van de straling maar van het vernietigende effect lijkt me wel want anders waarom gooien van de tweede bom?
ronron1212
4 jaar geleden
Omdat Japan niet wilde capituleren en er een einde aan de oorlog met Japan moest komen. Er waren al genoeg slachtoffers gevallen.
SimonV
4 jaar geleden
Iran en Amerika zijn kort gezegd vijanden.
Al sinds de Islamitische Revolutie, dit jaar veertig jaar geleden, heeft het Iraanse regime zich bediend van een keiharde anti-Amerikaanse retoriek. Het land werd aangeduid als de Grote Satan en mensen werden aangemoedigd hun voeten te vegen op matjes met de Amerikaanse vlag erop.
Amerika zit er dus niet op te wachten dat de macht en strijdmogelijkheden van Iran groter worden door het bezit van kernwapens.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/08/waarom-iran-en-de-vs-elkaar-steeds-weer-in-de-haren-vliegen-a3959565
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron: "Omdat Japan niet wilde capituleren en er een einde aan de oorlog met Japan moest komen"
Sinds wanneer wil de US zo snel mogelijk een eind aan de oorlog maken? (Oorlog = Business) Nee, ik denk eerder dat het vergelding is geweest op de lafhartige aanval van Pearl Harbor. En de Amerikanen wisten wel degelijk wat de uitwerking van die bommen waren, ze hadden er immers al eentje getest bij Trinity. ("And now i have become Death, the destroyer of worlds")
ronron1212
4 jaar geleden
Weet je wel hoeveel doden soldaten de oorlog met Japan heeft gekost en niet te vergeten andere slachtoffers? @Bahgavad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Weet je wel hoeveel doden soldaten de oorlog met Japan heeft gekost en niet te vergeten andere slachtoffers?"
Dus? Wat is je punt dan? Want oorlogen kosten nu eenmaal levens...Het liefst zie ik ook dat landen er om pim-pam-petten,

Antwoorden (1)

De VS is een bondgenoot van Saudi-Arabië (Dat zijn soennieten binnen de islam)
De moslims in Iran zijn sjiieten. En dat is water en vuur met de soennieten.

Amerika beschermt dus zijn bontgenoot door tegen de Iraanse atoombommen te zijn.
Zou Iran die bommen hebben, en gebruiken tegen Saudi-Arabië, dan komt Amerika onder grote druk te staan om die aanval te vergelden met Amerikaanse atoomwapens.