Is duwen strafbaar?

Hoihoi!

Ik vroeg mij af of duwen strafbaar is en je aangifte kan doen. Mijn vader kreeg namelijk ruzie met 2 vrouwen bij het schoolplein toen hij mijn zusje ging ophalen. Hij zat op de fiets met 1 voet op de stoep te wachten op mijn zusje toen er een vrouw met een auto erlangs wou. Ze vroeg of mijn vader aan de kant kon gaan waarop mijn vader rustig antwoordde dat er genoeg ruimte was om door te rijden (de weg is minstens 5 meter breed en mijn vader stond helemaal aan de kant, dus die vrouw kon er gemakkelijk door!). Dus ze werd boos, mijn vader werd daarna ook boos en kwam er opeens een tweede vrouw uit het niets die mijn vader zomaar, zonder waarschuwingen, hard duwde. Hij viel, met fiets en al op de grond en heeft allemaal schrammen op gelopen.

Kan hij nu aangifte doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet of het strafbaar is maar schade toebrengen aan iemand of iemand anders zijn goederen mag niet. De vraag is of hij aan kan tonen wie heeft geduwd. Denk overigens niet dat er veel mee gedaan word. Onschuldig tot de schuld bewezen is enzo. Als de fiets schade heeft kan hij deze middels de aangifte proberen te verhalen op de dader/aanstichter.

Antwoorden (1)

Ja, jouw vader kan aangifte doen.

Artikel 300 van het wetboek van strafrecht stelt mishandeling strafbaar.
Onder mishandeling wordt verstaan: Het opzettelijk iemand toebrengen van enig lichamelijk letsel.
De dame in kwestie heeft jouw vader niet per ongeluk een duw gegeven.
Jouw vader heeft schrammen en zijn fiets heeft misschien ook beschadigingen.

Indien hij aangifte doet, zijn twee dingen belangrijk:
Er zal een onafhankelijke getuige moeten zijn, die alles gezien heeft!
Jouw vader zal zijn schrammen (en fiets) moeten laten fotograferen als bewijs voor opgedaan letsel.

Indien jouw vader aangifte doet, kan het zijn dat de politie een onderzoek instelt.
Maar indien de politie denkt dat het geen zin heeft, krijg hij dat ook te horen.
Stel dat er niemand is die iets gezien heeft......
De politie kan jouw vader meer vertellen.
Wellicht dat de agenten even een praatje gaan maken met de dame in kwestie.

Nogmaals, aangifte doen kan altijd. Alleen wil het niet zeggen dat er verder iets mee gedaan kan worden.
En, zou jouw vader dat ook willen? Een rechtszaak?

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3226-mishandeling-nader-bekeken.html