waarom dragen rellen gele hesjes?

dit is nodig voor een nieuwsdienst

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Amadea
5 jaar geleden
Relschoppers dragen gele hesjes om op te vallen.
Ivana
5 jaar geleden
Ze hebben de gele hesjes aan om een gezamenlijk front te vormen. Aan de uniforme "kleding" kan je zien dat ze bij elkaar horen. Omdat iedereen in zijn auto zo'n hesje heeft liggen (ik geloof zelfs dat dat in Frankrijk moet), was dit de gemakkelijkste manier voor een snelle outfit.
Het zijn géén relschoppers, zo is het in aanvang niet bedoeld. Het is een teken dat het volk het niet eens is met de nieuwe verhogingen van de brandstofprijzen in Frankrijk. Maar onderliggend is er veel onvrede over de nieuwe politieke maatregelen in het algemeen. Dat zich tussen de gele hesjes ook relschoppers hebben gevoegd is onvermijdelijk. Dat gebeurt altijd als er grote groepen mensen op de been zijn. De niet tot de gele hesjes behorende relschoppers hebben andere motieven: chaos veroorzaken. Dat is heel wat anders dan gewoon protest tegen door de regering genomen maatregelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@precie, Ivana: De echte gelehesjesdragers zijn beslist geen relschoppers die een hesje dragen om op te vallen, integendeel.
https://indebuurt.nl/rotterdam/gemeente/de-gele-hesjes-gaan-beginnen-aankomen-weekend-met-demonstreren-in-rotterdam~75352/

Antwoorden (1)

De dragers van gele hesjes zijn actievoerders. Het dragen van een geel hesje (het liefst in groepsverband, zodat zij elkaar herkennen als actievoerder) Het gele hesje is in korte tijd symbool geworden voor protesteren of actie voeren tegen politieke maatregelen. In Frankrijk begonnen als de mouvement des gilets jaunes, overgeslagen naar o.a. België en Nederland als de geelhesjes.
De meeste gele hesjes van de demonstranten zijn geen officiële veiligheidshesjes (de hesjes voldoen niet aan de norm EN ISO 20471 zoals deze verplicht is bij bv wegwerkzaamheden, per 1 juli 2019 ook oranje bij wegwerkzaamheden)
De meeste actievoerders dragen goedkope niemendalletjes waardoor zij zich onbewust onderscheiden van het overgrote deel officiële gele hesjesdragers/ordehandhavers).
Dat er veel relschoppers tussen zitten is onvermijdelijk. Behalve de beroepsdemonstranten mengen relschoppers zich zelfs nog tussen actievoerders die demonstreren om het recht tot het hebben van kromme bananen.
De gelehesjesdragers zijn beslist geen oproeikraaiers die alleen maar op willen vallen, integendeel. De -Gilets Jaunes- demonstreerden tegen de hoge kosten van hun levensonderhoud in het algemeen en verhoging van de brandstofaccijns in het bijzonder. Het demonstreren met een geel hesje aan, verspreidt zich nu als een olievlek.
https://indebuurt.nl/rotterdam/gemeente/de-gele-hesjes-gaan-beginnen-aankomen-weekend-met-demonstreren-in-rotterdam~75352/
Toegevoegd op 06 december 2018 10:57: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Die gele hesjes zijn voor automobilisten verplicht in Frankrijk. Aangezien de demonstratie begon over de verhoging van de brandstof prijzen was dit wel een gepast outfit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@TurfGraver, De gele hesjes zijn niet alleen in Frankrijk verplicht om in de auto te hebben en te dragen bij het verlaten van het voertuig bij pech onderweg, maar ook in België, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, , Slovenië, Spanje en Slowakije.
Het klopt dat de dragers van de gele hesjes in eerste instantie demonstreerden tegen verhoging van brandstof. Maar het gele hesje is snel ook een symbool geworden van protesteren, de dragers kregen ook snel de naam gelehesjer. Iedere gelehesjer (de demonstrant of activist) mag zijn eigen redenen hebben.
In de Tweede Kamer kun als gelehesjer b.v. protesteren tegen de ondertekening van het Marrakeshpact.
De gele hesjes moeten sinds 2013 voldoen aan de nieuwe norm. Veel Parijse demonstranten hadden de oude, kwalitatief slechte, hesjes aan, waardoor zij tussen al die ordehandhavers te herkennen waren als demonstrant of activist.
https://www.vdp.com/resources/155/290.jpg
TurfGraver
5 jaar geleden
Mooi. Dan zijn we dat eens.